Peminat Setia Doktor Pakar

Tuesday, March 18, 2008

Sakit Ketika Buang Air Kecil

SOALAN:
Doktor, saya sudah berkahwin dengan suami yang kini berumur 40-an. Saya ada terbaca mengenai tanda-tanda penyakit kanser prostat. Sejak kebelakangan ini, suami sering mengadu sakit apabila membuang air kecil.

Saya ada menyuruh suami pergi berjumpa doktor tetapi alasannya mungkin badan dia terasa panas, sebab itulah apabila buang air kecil selalu sakit. Pernah sekali, selepas kami mengadakan hubungan kelamin dan dia membuang air kecil, suami terasa sakit.

Soalan saya, apakah tanda-tanda penyakit kanser prostat dan apakah rawatannya? Adakah penyakit tersebut boleh berjangkit kepada saya? Sekiranya kami selalu melakukan seks oral, adakah ia boleh mendatangkan kesan sampingan?

Apakah gejala-gejala lewat yang boleh berlaku kerana suami enggan menjalani pemeriksaan. Saya berharap agar doktor dapat menyelesaikan masalah ini. Saya terlalu sayangkan suami.

Sayang Suami


JAWAPAN:
Sakit semasa membuang air kecil atau berasa panas selalunya berpunca dari radang pundi kencing. Punca lain seperti batu karang boleh juga memberikan gejala yang sama, tetapi selalunya air kencing turut mengandungi darah.

Sekiranya sakit itu berpunca dari kuman, ia boleh berjangkit tetapi berita baiknya, ia boleh dirawat dengan mudah. Walau bagaimanapun nasihatkan suami anda supaya berjumpa dengan mana-mana doktor untuk mengenal pasti punca sebenar kesakitan dan mendapatkan rawatan sewajarnya.

Pada peringkat awal, kanser prostat tidak mempunyai apa-apa gejala. Sekiranya tidak dikesan dan dirawat, ia akan menyebabkan tanda-tanda yang lebih serius.


Ditulis oleh:
Dr Sulaiman Tamanang
Pakar Radiologi dan Perubatan Nuklear,
Pusat Kebangsaan Kanser, Kuala Lumpur

Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment