Peminat Setia Doktor Pakar

Wednesday, March 19, 2008

Anak Batuk Dan Muntah Setiap Malam

SOALAN:
Doktor, anak kedua saya, perempuan, berusia 4 tahun lebih. Seperti kanak-kanak lain, dia aktif dan sihat. Menyusu botol tiga atau empat kali sehari dengan setiap susuan adalah pada kapasiti sembilan auns. Perkembangan tumbesaran mengikut kata doktor adalah normal.

Cuma apa yang membimbangkan saya ialah dia akan batuk-batuk pada setiap malam dan pengakhiran daripada batuk tersebut, dia akan memuntahkan segala isi perutnya. Barulah dia akan nyenyak tidur.

Keadaan bilik bukanlah sejuk ataupun panas sangat yang mungkin menyebabkan tercetusnya batuk itu. Saya juga akan memastikan bilik di sapu dan dibersihkan setiap hari bagi mengelakkan debu.

Jadi doktor, kami amat risau dengan keadaannya itu. Apakah terdapat kemungkinan lain yang menyebabkan dia berkeadaan sedemikian. Yang peliknya, dia tidak pula batuk pada siang hari.

Terima kasih di atas keprihatinan doktor.

Banges Munga


JAWAPAN:
Batuk di kalangan kanak-kanak adalah gejala yang kerap berlaku dan ada banyak faktor yang boleh menjadi faktor penyebabnya. Namun begitu, tidak banyak keadaan yang boleh menyebabkan batuk pada waktu malam.

Batuk waktu malam mungkin merupakan tanda awal penyakit lelah di kalangan kanak-kanak. Kanak-kanak yang menghidapi penyakit lelah pada awalnya boleh bermula dengan batuk berpanjangan terutama pada waktu malam dan awal pagi.

Dalam keadaan ini, mereka selalunya berkahak dan ini boleh menyebabkan batuk dan muntah. Sesetengah kanak-kanak juga mudah berhingus atau hidung berair pada waktu malam.

Di dalam keadaan begini juga, mereka boleh mengalami batuk pada waktu malam dan seterusnya muntah disebabkan oleh lendir yang banyak.

Bagi mengurangkan gejala ini, bilik haruslah kerap dibersihkan, seelok-eloknya bilik tidak ditempatkan dengan permaidani untuk mengurangkan habuk.

Saya nasihatkan puan agar membawa anak berjumpa doktor pakar untuk pemeriksaan selanjutnya.


Ditulis oleh:

Dr Roliza Ibrahim
Pakar Pediatrik,

Pusat Perubatan Darul Ehsan (DEMC), Shah Alam

Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

2 comments:

  1. salam doktor anak saya juga mengalami perkara yang sama tetapi anak saya kerap muntah bila dia banyak bermain/ketawa...dan apabila dia menanggis...adakah ia sesuatu yang normal?

    ReplyDelete
  2. salam ..
    mak saya kerap batuk d waktu malam ...
    batuk kurang kahaknya ... boleh doktor bgtaw ape sebabnya ?
    makan ubat pun macam tiada perubahan..
    dah 4 hari macm tuu ..

    ReplyDelete