Peminat Setia Doktor Pakar

Tuesday, March 11, 2008

Isteri Kurang Minat Hubungan Intim

SOALAN:
Saya dan isteri berusia dalam lingkungan 50-an. Isteri saya sudah pun melewati fasa menopaus.

Perubahan yang boleh saya rasai adalah isteri saya kurang berminat terhadap hubungan intim. Apakah faktor penyebab dan adakah formula tertentu yang boleh membantu?

JAWAPAN:
Menopaus merupakan satu lagi fasa yang dilalui oleh wanita, yang bukan sahaja membawa perubahan kepada fizikal tetapi juga mental dan emosi.

Selain daripada perubahan dari segi keanjalan dan kelembapan kulit yang semakin merosot, kedinginan dalam hubungan intim juga antara masalah yang kerap diperbincangkan.

Menopaus bermakna ovari berhenti daripada mengeluarkan hormon seperti estrogen, testosteron dan hormon-hormon lain. Paras hormon-hormon yang rendah turut memberikan kesan terhadap keinginan seks di kalangan wanita.

Keadaan ini juga akan menyebabkan keadaan vagina/faraj menjadi semakin kering akibat kekurangan lembapan yang turut menjadikan hubungan intim tidak selancar dahulu.

Ada kalanya kekeringan ini akan menyebabkan hubungan seks boleh menyakitkan.

Wanita menopaus juga berhadapan dengan keadaan emosi yang mudah terganggu yang mendorong kepada tekanan, rasa rendah diri, keletihan dan sebagainya.

Keadaan ini tentunya turut memberikan kesan kepada keinginan seks dan hubungan mesra di antara pasangan.

Wanita pada fasa ini juga lebih terdedah kepada masalah jangkitan urogenital seperti jangkitan pada saluran kencing, jangkitan kulat dan bakteria yang boleh mendatangkan ketidakselesaan semasa hubungan intim.

Pengambilan sesetengah herba seperti Damiana atau nama saintifiknya Turnera Diffusa boleh menambahkan kepekaan terhadap rangsangan pada bahagian alat kelamin wanita.

Withania membantu dari segi fungsi saraf yang sihat dan membantu tekanan emosi.

Bagi yang mengalami ketidakselesaan sewaktu menopaus, pengambilan Horny goat weed atau epinedium sagittatum mungkin boleh membantu wanita mengurangkan kelesuan dan masalah yang berkaitan.

Begitu juga dengan ginseng yang menggalakkan aliran darah ke tisu-tisu vagina dan pengikatan pada sel penerima hormon.


Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment