Peminat Setia Doktor Pakar

Sunday, March 30, 2008

Buta Waktu Malam

SOALAN:
Doktor, kebelakangan ini, ayah saya sering mengadu tidak nampak pada waktu malam. Malah, dia juga sudah tidak memandu lagi selepas senja kerana bimbang ia mengancam keselamatannya dan orang lain. Apakah yang menyebabkan masalah buta malam ini? Adakah apa-apa yang boleh dilakukan untuk merawatnya?

Anak Abah,


JAWAPAN:
Sekiranya bapa anda mempunyai daya penglihatan yang baik sewaktu mudanya, ada kemungkinan beliau mengalami beberapa perubahan berkaitan usia pada matanya.

Katarak selalunya menyebabkan kerumitan pemanduan pada waktu malam disebabkan oleh silau lampu terutamanya dari kenderaan yang datang dari arah depan atau, disebabkan oleh kesamaran yang berpunca daripada penyakit katarak itu sendiri.

Lain-lain penyebab buta malam termasuklah degenerasi makular, glaukoma, diabetes, pigmentosa retinitis, sekumpulan penyakit mata keturunan yang menyebabkan kemerosotan pada retina, kekurangan vitamin A, kesan sampingan ubat- ubatan tertentu seperti sesetengah ubat yang digunakan untuk merawat tekanan darah tinggi atau artritis reumatoid.

Pemeriksaan lanjut oleh pakar mata dapat membantu menentukan punca kebutaan malam sekali gus memudahkan rawatan bersesuaian diberikan.


Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment