Peminat Setia Doktor Pakar

Sunday, March 16, 2008

Forum Awam Sempena Bulan ARMD dan Masalah Penglihatan

Kemerosotan Makular Berkaitan Usia (ARMD) merupakan antara punca kemerosotan penglihatan dan menjadi buta di kalangan warga emas.

ARMD adalah penyakit kronik mata yang dikaitkan dengan peningkatan usia yang secara perlahan-lahan mengurangkan ketajaman dan penumpuan penglihatan.

Pesakit yang mengalami kemerosotan penglihatan atau menjadi buta juga pasti mengalami kualiti hidup yang lebih rendah akibat gangguan kepada aktiviti harian dan kebolehan melakukan kerja-kerja tertentu.

Bersempena dengan itu, Hospital Mata Kebangsaan Tun Hussein Onn (THONEH) mendedikasikan bulan Mac tahun ini untuk meningkatkan kesedaran orang ramai tentang ARMD supaya penjagaan kesihatan mata dijadikan antara keutamaan bersama penjagaan kesihatan fungsi badan yang lain.

THONEH juga akan mengadakan satu forum khas pada 22 Mac ini (Sabtu) untuk mendedahkan maklumat penjagaan kesihatan mata dan kemungkinan hilangnya penglihatan jika tidak dijaga dengan baik.

Forum berkenaan akan disampaikan oleh Pakar Runding Oftalmologi, Dr. Gayatri Devi bermula pukul 2 petang di Auditorium Bangunan Institut Oftalmologi Kebangsaan, THONEH, tingkat 5, 2 Lorong Utara B, Petaling Jaya.

Kemasukan adalah percuma dan orang ramai dijemput hadir untuk menambah pengetahuan tentang penjagaan kesihatan mata.

Selain itu peserta yang melebihi umur 50 tahun juga ditawarkan pemeriksaan mata secara percuma, bergantung kepada terma dan syarat.

Untuk maklumat lanjut atau untuk mengesahkan kehadiran, sila e-mel ke marketing.pr@thoneh.com atau appointment@thoneh.com, atau hubungi Patrina di talian 03-77181564, Azreena dan Zura di talian 03-79561511 sambungan 3521 atau 3522.

No comments:

Post a Comment