Peminat Setia Doktor Pakar

Wednesday, March 05, 2008

Anak Kecil Hidap Gastroenteritis

SOALAN:
Doktor, saya mempunyai anak berusia satu tahun tujuh bulan. Dia mengalami muntah-muntah dan cirit-birit. Saya telah membawanya ke hospital tetapi setelah dua hari di hospital doktor membenarkan anak saya pulang.

Saya ingin mendapatkan nasihat doktor apa lagi patut saya lakukan?

Kluang, Johor

JAWAPAN:
Penyakit cirit-birit dan muntah atau gastroenteritis adalah sangat kerap di kalangan kanak kanak terutamanya di bawah umur dua tahun.

Salah satu komplikasi penyakit ini ialah kekurangan air dalam badan yang boleh membawa kesan mudarat kepada kanak-kanak kecil.

Yang penting dalam rawatan penyakit ini ialah mengganti balik segala cecair yang hilang dan memastikan yang kanak-kanak itu berhenti muntah dan cirit.

Selagi kanak-kanak ini boleh minum dan tidak muntah puan tidak perlu risau.

Adalah dinasihatkan untuk seorang ibu meneruskan penyusuan badan dan sekiranya susu formula digunakan, ibu seharusnya gunakan susu tanpa laktosa atau susu soya untuk sementara waktu.

Pastikan kebersihan susu botol dan berikan makanan yang segar untuk dimakan oleh anak puan.

Pastikan juga anak yang sakit diberi garam rehidrasi secara oral untuk diminum.


Ditulis oleh:
Dr Margaret Kannimmel
Pakar Pediatrik Am,
Hospital Pantai Indah, Kuala Lumpur

Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment