Peminat Setia Doktor Pakar

Friday, March 28, 2008

Pendarahan Selepas Senggama

SOALAN:
Doktor, saya baru sahaja mendirikan rumah tangga, perkahwinan pertama bagi suami dan kali kedua bagi saya. Beberapa bulan kebelakangan ini, selepas melakukan hubungan kelamin, saya perasan ada sedikit darah yang keluar dari faraj saya. Tidaklah terlalu kerap tetapi ada beberapa kali. Ia agak membimbangkan saya. Adakah keadaan ini merbahaya?

Nasha,


JAWAPAN:

Pendarahan faraj selepas bersenggama dengan suami perlu diperiksa oleh doktor kerana ia bukan suatu yang normal. Ada banyak punca yang berkemungkinan. Dalam sesetengah kes, ia boleh menjadi petanda kepada masalah lain yang lebih serius seperti:

* Kekeringan faraj selepas melahirkan atau menopaus

* Kecederaan faraj

* Keradangan pangkal rahim/serviks (cervicitis)

* Penyakit tularan seks seperti klamidia atau gonorea

* Polip/ketumbuhan serviks

* Penyakit keradangan pelvik/pinggul

* Fibroid uterin

* Kanser serviks, rahim atau faraj

Jadi, usah berlengah lagi. Segeralah berjumpa doktor. Rawatan bergantung kepada apa yang menjadi punca pendarahan.

Contohnya, jika penyebabnya adalah kekeringan faraj akibat menopaus, doktor anda mungkin mempreskripsi terapi estrogen atau pelincir atau pelembab berasaskan air.


Dipetik dari;
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment