Peminat Setia Doktor Pakar

Wednesday, March 05, 2008

Demam akibat alahan atau anafilaksis?

SOALAN:
Doktor, saya mempunyai anak perempuan berusia lima tahun. Pada Februari lalu dia telah mendapat demam panas.

Antara simptom awalnya adalah badan gatal-gatal dan diikuti dengan keluar gelegata. Muka dan telinga anak saya juga menjadi bengkak dengan cepat.

Anak saya dimasukkan ke wad dan doktor mengatakan beliau mendapat alahan. Doktor memberi chlorpheniramine-2 dan losen calamine.

Masalahnya doktor, tanda-tanda tersebut akan keluar setiap kali apabila anak saya demam dan batuk.

Masalah ini juga sering terjadi pada waktu tengah malam di antara pukul 12 tengah malam dan 3 pagi.

Doktor yang merawat akan memberi suntikan dan gelegata akan surut secara perlahan dan kemudian terus hilang. Saya ada membaca sebuah artikel kesihatan mengenai anafilaksis dan seakan ada persamaan dengan apa yang dialami oleh anak saya.

Harap penjelasan doktor dapat membantu. Terima kasih.

Ibu risau

JAWAPAN:
Dari penjelasan yang puan beri, besar kemungkinan anak puan mengalami alahan disebabkan jangkitan virus.

Gelegata dan bengkak pada bahagian telinga dan muka adalah disebabkan oleh suatu bahan kimia yang dinamakan histamin di dalam darah akibat jangkitan virus.

Penyakit ini yang diberi nama urticaria atau ‘hives’ (gatal-gatal) dan boleh berlaku berulang kali dan kadangkala boleh hilang bila anak semakin membesar.

Oleh itu, setelah doktor memberinya chlorpheniramine (ubat anti histamin) tanda-tanda pada anak puan akan reda atau hilang.

Anafilaksis adalah sejenis alahan tetapi biasanya simptom yang dialami adalah lebih teruk dan berbahaya seperti semput pernafasan ataupun tekanan darah jatuh.


Ditulis oleh:
Dr Margaret Kannimmel
Pakar Pediatrik Am,
Hospital Pantai Indah, Kuala Lumpur

Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment