Peminat Setia Doktor Pakar

Wednesday, March 05, 2008

Kekejangan Berpunca Daripada H. pylori?

SOALAN:
Doktor, saya berusia 24 tahun dan mengalami masalah gastrik. Gejala yang saya alami adalah seperti senak atas abdomen, pedih hulu hati dan tekanan perasaan. Untuk itu, saya mempunyai dua soalan:

a) Apabila senak atas abdomen, saya kerap sesak nafas malahan nafas akan terputus-putus ketika di dalam kereta sehingga menyebabkan kekejangan kaki dan tangan. Adakah ini tanda gastrik atau mungkin jangkitan bakteria perut seperti H. pylori?

b) Saya ke klinik kesihatan dan berjumpa doktor yang hanya memberikan ubat untuk angin dan menyuruh saya mengawal pernafasan. Adakah ujian pernafasan perlu dijalankan untuk pemeriksaan lanjut? jika perlu bagaimanakah ujian ini dijalankan?

Yang Risau,
Kuala Lumpur

JAWAPAN:
a) Masalah kesukaran bernafas yang membawa kepada kekejangan tangan dan kaki tidak berkaitan dengan jangkitan H. pylori tetapi mungkin berpunca daripada sindrom yang dikenali sebagai dispepsia bukan ulser.

Sindrom ini mungkin tidak melibatkan masalah penyakit di dalam perut tetapi pesakit tetap berasa sakit pada abdomen (epigastrik) dan rasa pedih hulu hati. Sindrom ini mungkin berkaitan dengan masalah perasaan bimbang dan cemas.

Bagaimanapun, anda dinasihatkan menjalankan ujian endoskopi (OGPS) untuk menolak kemungkinan penyakit di dalam perut sebelum boleh dianggap mengalami sindrom dispepsia bukan ulser.

b) Anda memerlukan sekurang-kurangnya imbasan sinar-X dan ujian fungsi paru-paru untuk menentukan punca masalah pernafasan. Ujian-ujian ini boleh dijalankan di kebanyakan klinik dan hospital dan jika tidak menunjukkan sebarang masalah, boleh diteruskan dengan ujian endoskopi (OGPS) seperti dinyatakan di atas.


Ditulis oleh:
Dr Abdul Malik Jamal Buhari
Pakar Runding Perubatan dan Gasteroenterologi,
Pusat Perubatan Kelana Jaya (KJMC)

Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment