Peminat Setia Doktor Pakar

Friday, March 28, 2008

Saiz Zakar Seperti Kanak-Kanak

SOALAN:
Doktor, saya berumur lewat 20-an. Masalah saya adalah zakar dan buah zakar saya tidak berkembang ketika saya akil baligh dan saiznya kecil seperti kanak-kanak. Saya mengalami mimpi basah ketika berusia 17 tahun. Adakah saya mampu berkahwin dan mempunyai anak?

Lelaki Dilema,

JAWAPAN:
Setiap orang lelaki atau wanita mempunyai ciri jantina masing- masing. Ciri-ciri ini boleh dibahagikan kepada dua peringkat iaitu ciri-ciri seksual primer dan ciri-ciri seksual sekunder.

Ciri-ciri primer dapat dilihat semasa seseorang itu dilahirkan manakala ciri-ciri sekunder akan datang semasa akil baligh.

Bagi lelaki, perubahan ciri-ciri ini adalah disebabkan oleh hormon testosteron yang memecut semasa akil baligh.

Untuk menentukan keupayaan mendapatkan anak, memerlukan pemeriksaan fizikal oleh doktor serta ujian darah untuk menentukan tahap hormon tertentu dan ujian air mani.

Segolongan kecil pesakit mengalami kecederaan pada testis selepas mengalami beguk iaitu sejenis jangkitan virus biasa yang menghinggapi terutamanya kanak-kanak.

Ada juga segolongan pesakit yang mempunyai kromosom yang rosak sedikit. Kesemua ujian dan pemeriksaan perlu dibuat sebelum persoalan mengenai kahwin dan mempunyai zuriat dapat dijawab.


Ditulis oleh:
Dr Nanda Kumar Rajendram
Pakar Bedah Am,
Pusat Perubatan Kelana Jaya (KJMC), Selangor

Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment