Peminat Setia Doktor Pakar

Tuesday, March 11, 2008

Alat Ukur Keperluan Senaman Melalui Telinga

Anda perlukan pelatih peribadi untuk bersenam? Mungkin tidak dengan adanya alat yang mengukur tekanan darah badan dan mengingatkan anda untuk bersenam.

Alat dikenali sebagai Karada Trainer atau ‘Pelatih Badan’ keluarga Syarikat Sega Toys merupakan alat mudah alih yang berfungsi sebagai pelatih peribadi senaman yang mengingatkan pengguna bersenam dengan lebih kuat atau memperlahankan senaman mengikut tahap tekanan darah.

Dibina seperti fon kepala, alat berkenaan mengukur tekanan darah di cuping telinga kiri pemakai sementara arahan untuk bersenam dikeluarkan pada bahagian di sebelah telinga kanan.

Pengguna akan diminta bersenam dengan berjalan, berjoging atau aerobik oleh suara wanita dari alat tersebut sambil diiringi irama muzik.

Alat ini turut mengambil kira usia pengguna dalam menentukan keperluan bersenam memandangkan senaman terlalu kuat mungkin mencederakan badan warga emas sementara senaman ringan mungkin tidak berkesan.

Dijual dengan harga AS$53 (RM168), alat ini membolehkan pengguna berinteraksi terus dengan badan bagi menentukan keberkesanan senaman yang dilakukan.

No comments:

Post a Comment