Peminat Setia Doktor Pakar

Wednesday, March 19, 2008

Ingin Tahu Mengenai Sindrom Eisenmerger

SOALAN:
Doktor, saya berumur 36 tahun, telah disahkan oleh doktor pakar menghidap penyakit VSD Eisenmerger pada Oktober tahun 2006. Semenjak itu, darah dari dalam badan saya telah dikeluarkan sebanyak dua kali. Apabila darah sudah dikeluarkan, pening di kepala saya hilang.

Bolehkah doktor terangkan secara terperinci tentang penyakit ini? Apakah pantang larang dan juga pemakanan yang sesuai untuk saya amalkan bagi mengekalkan tahap kesihatan saya sentiasa berada dalam keadaan yang baik? Saya dahului dengan ucapan terima kasih di atas perhatian yang doktor berikan.

Yaser CN,


JAWAPAN:
Terima kasih juga kerana menanyakan soalan ini. VSD adalah ringkasan untuk Ventricular Septal Defect. VSD adalah kebocoran atau lubang pada dinding jantung antara kedua-dua ventrikel.

Jantung kita terbahagi kepada sebelah kiri dan sebelah kanan. Setiap bahagian ada dua bilik iaitu bilik menerima darah dari badan atau paru-paru, iaitu at,rium dan bilik mengeluarkan darah ke paru-paru dan badan iaitu ventrikel.

Antara kedua-dua ventrikel terdapat dinding (interventricular septum) dan antara kedua-dua atrium ada dinding (interatrial septum).

Fungsi dinding ini adalah mencegah campuran berlaku di antara darah beroksigen di jantung sebelah kiri dan darah kurang oksigen di jantung sebelah kanan.

Jantung sebelah kiri juga mempunyai tekanan yang tinggi berbanding jantung sebelah kanan yang bertekanan rendah.

Jantung sebelah kanan mengepam darah ke paru-paru di mana berlaku penambahan oksigen dalam sel darah merah dan darah ini kembali ke jantung sebelah kiri untuk dipamkan ke seluruh badan yang lain di mana oksigen tadi diperlukan.

Dan darah ini yang kekurangan oksigen balik ke jantung sebelah kanan sebelum kembali ke paru-paru, dan proses ini berlangsung secara berterusan.

Jadi apabila berlaku kebocoran atau lubang di dinding jantung antara kedua-dua belah jantung, darah akan mengalir dari jantung kiri yang bertekanan tinggi ke jantung sebelah kanan.

Dengan ini isipadu darah dalam jantung kanan akan meningkat berkali ganda dan darah ini akan ke paru-paru lalu mengakibatkan saluran darah dalam paru-paru mengembang dan menebal.

Dengan penebalan dinding saluran darah di paru-paru ini, tekanan dalam saluran darah paru-paru akan meningkat.

Tekanan ini akan sebaliknya patah balik ke jantung kanan dan bila tekanan dalam jantung kanan melebihi tekanan dalam jantung sebelah kiri, darah dari jantung kanan pula akan mengalir ke jantung kiri mengakibatkan campuran darah kurang oksigen dengan darah beroksigen di jantung kiri berlaku.

Darah campuran yang berkurangan oksigen ini dihantar ke badan dan berlaku kebiruan-biruan tisu atau sinosis.

Pengaliran darah dari jantung kanan ke jantung sebelah kiri disebabkan oleh peningkatan tekanan pada saluran darah paru-paru mengakibatkan kebiruan bibir dan jejari. Inilah yang dinamakan sebagai Sindrom Eisenmerger.

Akibat dari kebiruan-biruan (sinosis) yang berterusan, seterusnya akan berlaku penambahan isipadu sel darah merah (polisitemia) untuk membawa lebih banyak oksigen.

Polisitemia meningkatkan risiko tekanan darah yang meningkat dan saudara akan mendapat tekanan darah tinggi dan darah mudah menjadi beku kerana kepekatan darah meningkat. Ini meningkatkan risiko strok dan serangan jantung.

Polisitemia mengakibatkan anda sering pening. Rawatan untuk polisitemia ialah dengan membuang darah dari badan untuk mengurangkan isipadu sel darah merah yang memekatkan darah.

Dalam rawatan keadaan ini tiada pantang makanan diperlukan. Bagaimanapun, anda digalakkan mengambil makanan berkhasiat yang seimbang.

Anda juga dinasihatkan agar mengurangkan aktiviti berat dan membebankan jantung anda. Jantung berlubang biasanya perlu ditampal atau ditutup sebelum ia mengakibatkan Sindrom Eisenmerger.

Ini kerana, apabila lubang ditampal selepas Eisenmerger berlaku, tekanan darah dalam jantung kanan pada kala itu tidak cukup untuk mengepam darah ke paru-paru, kerana tekanan saluran darah paru-paru tinggi.

Dengan itu darah yang balik ke jantung kiri dari paru-paru berkurangan. Oleh itu, isipadu darah di jantung kiri bergantung kepada pintasan darah yang berlaku dari jantung kanan ke jantung kiri melalui lubang tersebut.

Saya harap penjelasan ini sedikit sebanyak dapat memberi penjelasan dalam memahami keadaan saudara. Wassalam.


Ditulis oleh:

Dr Abdul Rahman Mohd Ali
Pakar Perubatan Am dan Kardiologi,
Pusat Perubatan Darul Ehsan (DEMC), Shah Alam

Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment