Peminat Setia Doktor Pakar

Wednesday, March 12, 2008

D&C Kesan Punca Pendarahan Rahim

Pernah dengar perkataan dilatasi dan kuretaj? Mungkin anda lebih biasa mendengar ‘cuci’ yang lazimnya digunakan selepas seseorang wanita itu mengalami keguguran di mana sisa-sisa tisu janin dan uri yang masih tertinggal di dalam rahim wanita disedut keluar.

Dilatation and Curettage atau lebih popular dengan singkatan D & C sahaja sebenarnya merupakan prosedur yang dilakukan oleh pakar sakit puan untuk merawat dan juga mencari punca kenapa seseorang wanita itu mengalami pendarahan dari dalam rahim. Ia juga boleh mengesan kanser di dalam rahim.

Bagi memahaminya dengan lebih mendalam, mari kita bincangkan lebih lanjut mengenai pendilatan dan pengkuretan ini bersama-sama Pakar Perbidanan dan Sakit Puan dari Hospital Universiti Sains Malaysia, Dr. Shah Reza Johan Noor.

“Dilatasi bermakna mengembang buka serta melebarkan pangkal rahim supaya alat pengkuretan boleh dimasukkan dan seterusnya pengambilan sampel dari dalam rahim dibuat.

“Lazimnya dilatasi dan pengkuretan adalah satu prosedur yang selamat dan senang dilakukan. Pemulihannya juga cepat dan berkesan,’’ ujar beliau.

Rahim dan Serviks

Rahim merupakan organ berotot-otot yang berada pada bahagian pinggul. Pembukaannya dipanggil serviks atau pangkal rahim.

Semasa umur reproduksi, perubahan bulanan dua hormon estrogen dan progesteron yang dihasilkan oleh ovari akan menyebabkan pendarahan bulanan.

Menurut Dr. Shah Reza, estrogen dan progesteron menyediakan badan wanita untuk tujuan persenyawaan dan seterusnya mengandung.

“Kitaran hormon wanita dibahagikan kepada dua fasa, estrogen dihasilkan pada kedua-dua fasa tetapi hormon progesteron dihasilkan pada fasa kedua.

“Hormon-hormon ini mengakibatkan penebalan dinding dalaman rahim sebagai persediaan untuk penerimaan janin,’’ ujar beliau.

Sekiranya tidak berlaku persenyawaan, paras hormon-hormon akan menurun, menyebabkan dinding dalaman rahim ini pecah dan dikeluarkan sebagai darah haid bulanan.

“Dilatasi dan pengkuretan mungkin dilakukan untuk mengenal pasti mengapa pendarahan berlaku. Sampel yang diambil dari dalam rahim akan dikaji oleh doktor pakar patologi untuk mendiagnosis tisu.

“Prosedur dilatasi dan pengkuretan juga dilakukan sekiranya keguguran yang berlaku tidak lengkap dan seseorang wanita itu masih lagi mengalami pendarahan, juga boleh mengesahkan kehamilan,’’ katanya.

Tisu-tisu yang tertinggal di dalam rahim, seperti keguguran yang tidak lengkap boleh menyebabkan infeksi atau jangkitan setempat pada rahim, juga infeksi menyeluruh atau pendarahan tanpa henti.

Jika tidak dikawal, jangkitan terbabit boleh menyebabkan kemandulan kepada wanita.

Bagaimana D&C Dilakukan

Dalam kebanyakan kes, prosedur ini dilakukan di hospital dan pembiusannya bersifat menyeluruh.

Kadangkala, prosedur ini diselang-seli dengan prosedur lain seperti histeroskopi iaitu sejenis alat bantuan visual untuk melihat persekitaran fizikal dalaman rahim.

“Doktor pakar mungkin akan terlebih dahulu memasukkan ubat ke bahagian pangkal rahim supaya bukaan pangkal rahim terbuka lebih luas untuk memudahkan kemasukan alat-alat penglebar bukaan yang lain.

“Mungkin juga bukaan pangkal rahim yang sempit dilebarkan dengan penglebar Hegar dalam pelbagai saiz bagi memudahkan pengkuretan serta pensampelan dibuat,’’ kata Dr. Shah Reza.

Tambahnya, kaki pesakit akan disokong menggunakan rakap berkaki dua sebelum spekulum dimasukkan ke dalam faraj supaya senang pangkal rahim distabilkan dengan alat pengapit khas.

Pemeriksaan dilakukan bagi menentukan kenormalan organ-organ di pelvik. Tisu-

tisu di dalam rahim dikuret ataupun disedut keluar untuk dikenal pasti oleh doktor pakar penyakit.

Di Hospital USM, prosedur dilatasi dan pengkuretan ini wajib dilakukan di bawah pengaruh bius menyeluruh.

Risiko-Risiko Berkaitan

Komplikasi, kata Dr. Shah Reza jarang berlaku tetapi sekiranya berlaku, komplikasi ini mungkin terdiri daripada jangkitan kuman, pendarahan yang tidak berhenti dan mungkin juga dari tebukan dan tembusan di dinding rahim.

Sekiranya wanita mengalami perkara-perkara berikut selepas dilatasi dan pengkuretan, segeralah berjumpa dengan doktor pakar yang melakukan prosedur tersebut.

* Pendarahan yang banyak ataupun tidak berhenti dari faraj

* Demam, walaupun mungkin anda terkena infeksi sistem pernafasan dan sebagainya

* Sakit di bahagian bawah abdomen

* Discaj atau lelehan berbau melalui faraj.

Walaupun jarang sekali berlaku, ada juga individu yang mengalami Sindrom Asherman selepas prosedur ini.

Akibatnya, wanita berkenaan mungkin mengalami kemandulan disebabkan oleh penyembuhan tisu-tisu di dalam rahim yang mendorong kepada berlakunya lekatan di antara dinding-dinding.

Seterusnya, kegagalan pertumbuhan kembali endometrium (dinding dalaman rahim untuk persediaan persenyawaan) dan pendarahan haid bulanan mungkin tidak berlaku.

Beliau menyarankan agar pesakit memaklumkan doktor pakar mereka sekiranya pendarahan haid menjadi tidak menentu selepas D&C.

Pemulihan

Prosedur ini tidak memerlukan pesakit bermalam di hospital. Sekiranya kesan sampingan bius sudah hilang dan pesakit kembali gagah, mereka dibenarkan pulang ke rumah.

Mungkin kerja harian ataupun aktiviti lazim tidak dapat dilakukan untuk satu ataupun dua hari namun, ramai juga yang boleh terus melakukan rutin seharian mereka seperti biasa beberapa jam kemudian.

“Hubungan kelamin dinasihatkan hanya dapat dilangsungkan pada minggu ketiga selepas dilatasi dan pengkuretan supaya penyembuhan tisu-tisu dapat berlaku tanpa gangguan kuman,’’ kata Dr. Shah Reza.

Lazimnya selepas prosedur dilatasi dan pengkuretan, pesakit akan mengalami:

* Ketidakselesaan kerongkong akibat tiub yang dimasukkan tujuan pembiusan menyeluruh

* Kekejangan di rahim seperti yang berlaku selepas proses bersalin. Lazimnya, kekejangan ini tidak serius

* Mungkin berlaku sedikit pendarahan.

Haid bulanan akan datang mungkin tidak seperti kitaran haid yang lampau. Ia mungkin datang lewat dan ada juga yang datang awal.

Prosedur dilatasi dan pengkuretan ini biasanya tidak banyak sangat mendatangkan permasalahan. Dalam masa yang sama, pemulihannya juga pantas.


Ditulis oleh:

Shafinaz Sheikh Maznan

Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment