Peminat Setia Doktor Pakar

Wednesday, March 26, 2008

Bersama Hentikan Wabak Tibi


JANGKITAN tibi yang belum menunjukkan gejala tertentu boleh dikesan melalui ujian Mantoux yang dapat memberikan keputusan selepas tiga hari. – Gambar Hiasan.

Penyakit tuberkulosis (tibi) telah menyerang manusia sejak zaman Firaun dan dipercayai merupakan punca utama kematian di Eropah pada kurun ke-16 dan 17.

Bagaimanapun, kuman tibi hanya berjaya dikesan oleh Dr. Robert Koch di Berlin, Jerman pada 24 Mac 1882.

Sempena dengan penemuan itu, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menetapkan tarikh tersebut sebagai Hari Tibi Sedunia dengan harapan dapat meningkatkan kesedaran tentang gejala, diagnosis dan rawatan serta kepentingan kawalan tibi yang berkesan.

Tahun ini tema “Saya mahu menghentikan tibi” dipilih sebagai usaha semua pihak untuk menyekat wabak purba ini daripada terus tersebar.

Dalam erti kata lain, setiap orang tidak kira pesakit, keluarga, rakan-rakan dan juga masyarakat harus bersama-sama dalam mengekang wabak ini daripada terus menular.

Tibi sebenarnya adalah sejenis penyakit sebaran udara yang disebabkan oleh bakteria Mycobacterium tuberculosis berbentuk rod panjang. Penyakit ini bagaimanapun boleh dicegah dan diubati.

Kuman tibi disebarkan melalui titisan udara setiap kali seseorang pesakit yang telah dijangkiti kuman ini bersin, batuk, bercakap dan sebagainya.

Pada dasarnya, penyebaran kuman ini berlaku melalui sebarang cara di mana lembapan dilepaskan daripada seseorang, ke udara dan kemudiannya dihirup masuk orang lain.

Menurut Pakar Perubatan dari Pusat Perubatan Kelana Jaya (KJMC), Dr. Abdul Malik Jamal Buhari, kebiasaannya tibi menyerang penduduk di negara dunia ketiga dan berpendapatan rendah berdasarkan beberapa faktor.

Antaranya disebabkan kekurangan nutrisi yang menyumbang kepada lemahnya sistem imunisasi badan sesetengah individu dalam menentang penyakit.

“Boleh dikatakan kebanyakan daripada kita mempunyai kuman tibi di dalam paru-paru. Namun, kuman ini tidak bertindak disebabkan sistem imunisasi yang kuat,” katanya.

Selain itu faktor kepadatan sesuatu kawasan penempatan juga menyumbang kepada penyebaran kuman tibi dengan mudah.

Menurut beliau, simptom mereka yang dijangkiti tibi termasuk batuk yang berlanjutan lebih dua hingga tiga minggu, menghasilkan kahak apabila batuk dan mengalami penurunan berat badan akibat hilang selera makan.

Lain-lain gejala adalah sakit dada, kahak berdarah, demam dan berpeluh pada waktu malam.

Kata Dr. Abdul Malik, secara lazimnya kuman tibi menjangkiti paru-paru (tibi pulmonari) tetapi ia juga boleh menjangkiti bahagian-bahagian badan yang lain misalnya nodus limfa, tulang belakang, serviks, malahan di mana-mana sahaja bahagian dalam tubuh badan.

“Pernah berlaku satu kes di mana pesakit mengalami jangkitan tibi pada serviks yang menyebabkan ia terpaksa dibuang,” jelasnya.

Walau bagaimanapun beliau positif dengan proses penyembuhan tibi seandainya pesakit mengikut rejim rawatan yang sepatutnya, mengikut arahan doktor.

Bergantung kepada di bahagian mana yang dijangkiti, simptomnya juga mungkin berbeza.

Bagi pesakit tibi serviks, simptom yang biasa berlaku adalah pendarahan dan sakit ketika melakukan hubungan seks. Bagi pesakit tibi usus pula, mungkin berlaku masalah kembung perut dan cirit-birit.

Beliau turut mengaitkan pesakit tibi di kalangan mereka yang dijangkiti virus HIV.

“Pesakit yang HIV positif lebih mudah dijangkiti tibi disebabkan kurangnya daya tahan badan melawan penyakit. Namun keadaan ini jarang berlaku di Malaysia,” katanya.

Biasanya pesakit tibi pulmonari memerlukan masa antara enam hingga sembilan bulan untuk sembuh.

Manakala pesakit tibi bahagian lain mengambil masa yang lebih lama sehingga dua tahun untuk proses rawatan selesai.

Ketahanan Tibi

Kata Dr. Abdul Malik, terdapat juga keadaan di mana pesakit mengalami tibi tahan ubat yang dikelaskan sebagai MDR-tibi (Multi Drug Resistant) dan XDR-tibi yang lebih teruk.

Perkara ini menurutnya berlaku apabila pesakit yang dirawat dengan ubat tibi biasa gagal sembuh disebabkan pesakit tidak mematuhi peraturan atau badan pesakit itu sendiri menentang ubat yang diberi.

“MDR-tibi berlaku disebabkan kuman tibi kebal kepada satu jenis ubat daripada beberapa jenis yang diberi manakala XDR-tibi pula adalah kekebalan kuman tersebut sebelum dirawat lagi iaitu ketahanan terhadap semua jenis ubat yang digunakan,” jelasnya.

Namun katanya lagi, di Malaysia keadaan MDR-tibi dan XDR-tibi amat jarang berlaku dan penularan wabak ini masih terkawal.

Terkawal

“Di Malaysia wabak tibi masih terkawal. Masalah tibi tahan ubat biasanya hanya berlaku di kalangan pendatang asing seperti yang datang dari India, Indo-China dan Afrika disebabkan taraf hidup dan juga persekitaran kediaman mereka yang sesak,” ujarnya.

Fakta ini turut disokong laporan Pusat Kawalan Penyakit (CDC) Amerika Syarikat (AS) yang mencatatkan 60 peratus kes tibi di AS berlaku di kalangan warga asing yang dilahirkan di Mexico, Filipina, India dan Vietnam.

Kadar kejadian tibi di kalangan warga asing ini juga dikatakan 9.7 kali ganda lebih tinggi berbanding mereka yang lahir di AS.

Dr. Abdul Malik menasihatkan semua pihak agar mengambil langkah untuk mengelak penyakit ini dengan melakukan pemeriksaan kesihatan dengan kerap.

“Jika kita sihat, peluang untuk dijangkiti tibi amat rendah,” katanya.

Selain itu, pengudaraan yang baik di rumah dan pejabat juga amat penting bagi mengelakkan jangkitan tibi.

Bagi mereka yang menziarahi pesakit tibi pula, perlulah memakai topeng bagi mengelak menghirup udara yang tercemar dengan kuman tibi.

Ini katanya berikutan ketahanan kuman tibi membolehkannya terampai di udara selama enam jam.

Bagi pesakit tibi, mereka perlu mematuhi peraturan dan arahan yang diberikan doktor.

Pengambilan ubat amatlah penting sehinggalah doktor mengesahkan pesakit telah betul-betul sembuh.

Walaupun ada kalanya berlaku kesan sampingan terhadap pengambilan ubat seperti loya, muntah, jaundis dan sebagainya, pesakit perlu berjumpa doktor untuk mendapatkan nasihat dan melaporkan tindak balas ubat berkenaan.

“Jangan berhenti mengambil ubat, pesakit perlu berjumpa semula dengan doktor untuk mendapatkan pandangan.

“Perlu diingat, ubat-ubatan bagi merawat MDR-tibi dan XDR-tibi jauh lebih mahal berbanding tibi biasa. Jika pesakit mengikut peraturan yang sewajarnya, insya-Allah tibi boleh dirawat 100 peratus,” katanya.

Antarabangsa

Menurut kenyataan WHO yang dikeluarkan melalui ibu pejabat rantau pasifik Barat di Manila, Filipina baru-baru ini, kemudahan makmal yang tidak mencukupi di negara-negara Asia dan rantau Pasifik yang miskin menyumbang kepada penyebaran wabak MDR-tibi dan XDR-tibi.

Kebanyakan negara tersebut kekurangan keperluan asas makmal untuk memantau dan menguruskan kedua-dua bentuk penyakit tibi ini.

Kurang dari satu peratus penyakit MDR-tibi dan XDR-tibi disahkan oleh makmal dan dilaporkan secara rasmi di rantau ini.

Sepanjang 2006, hanya 600 daripada kira-kira 150,000 kes MDR-tibi di Asia Timur dan Asia Pasifik dikenal pasti secara rasmi oleh makmal.

Tanpa pengesanan dan rawatan, pesakit tibi boleh menjangkiti 10 hingga 15 orang setiap tahun hanya dengan batuk atau bersin dan penyakit ini boleh disebarkan oleh penumpang di dalam kapal terbang.

Penyebaran tibi tahan ubat adalah sangat berbahaya. Satu kes boleh mengambil masa hingga dua tahun untuk dirawat dengan ubat bersesuaian tetapi ubat berkenaan mempunyai kesan sampingan serius dan melibatkan kos 100 kali lebih tinggi berbanding rejimen ubat biasa.

Kata Pengarah WHO rantau ini, Shigeru Omi, wabak tibi tahan ubat sebenarnya sedang merebak tanpa disedari.

“Kami risau wabak senyap ini boleh kembali menjadi seperti beberapa tahun terdahulu. Ia boleh menggagalkan usaha yang kami jalankan akhir- akhir ini,” katanya dalam satu kenyataan.

Laporan terbaru WHO berdasarkan kajian daripada 81 buah negara mendapati tibi tahan ubat merebak dengan pantas dan lebih meluas berbanding apa yang dipercayai sebelum ini.

Di Kemboja dan Filipina contohnya, setiap negara ini hanya mempunyai tiga makmal yang mampu mendiagnosis tibi tahan ubat.

Apa yang diperlukan adalah meningkatkan kemampuan setiap makmal untuk mengesan penyakit ini dan ini memerlukan dana yang tinggi.

Hampir setengah juta kes baru tibi tahan ubat berlaku setiap tahun di seluruh dunia atau sekitar lima peratus daripada sembilan juta kes baru secara keseluruhan.

WHO juga baru-baru ini mengeluarkan amaran bahawa lebih banyak kes baru tibi gagal dikesan oleh pihak bertanggungjawab kerana kegagalan negara itu sendiri mengenal pasti peningkatan bilangan kes tibi yang berlaku.

Dianggarkan hanya 61 peratus kes tibi seluruh dunia yang didaftarkan. Tahun lalu, sebanyak 6.2 juta kes tibi dikesan berbanding 9.1 juta pada 2005.

Antara 2001 hingga 2005, kadar pengesanan meningkat sebanyak enam peratus setiap tahun, namun pada 2006, jumlah ini menurun sebanyak tiga peratus.

Pertubuhan itu juga memberi penekanan terhadap angka pesakit HIV yang dijangkiti. Pada 2006. sebanyak 700,000 kes pesakit baru HIV yang dijangkiti tibi dikesan.

Tahun 2006 juga menyaksikan 200,000 kematian pesakit tibi di kalangan mereka yang dijangkiti virus HIV. Laporan WHO itu menunjukkan hubungan rapat antara HIV dan tibi.

Kadar paling tinggi MDR- tibi yang direkodkan adalah di Baku, ibu negara Azerbaijan, di mana 22 peratus daripada semua kes baru tibi yang dilaporkan merupakan jenis tibi tahan ubat.

WHO menganggarkan AS$4.8 bilion (RM15.24 bilion) diperlukan untuk usaha mengawal tibi di negara-negara seluruh dunia sepanjang 2008.

Walaupun jarang kelihatan pesakit tibi yang menunjukkan gejala-gejala penyakit itu, dianggarkan satu pertiga penduduk dunia telah dijangkiti kuman berkenaan yang mungkin hanya menunggu masa untuk menyebabkan masalah kesihatan serius kepada pesakit.

Oleh itu, jangan diambil mudah sesuatu keadaan kesihatan yang telah lama berpanjangan memandangkan batuk berpanjangan juga boleh menjadi petanda kepada penyakit serius seperti tibi.

Perhatikan juga orang di sekitar anda yang mungkin mempunyai gejala tibi dan nasihatkan mereka untuk menjalani ujian lanjut dan mendapatkan nasihat doktor.

Bagi pihak berkuasa pula, tidak kira yang bertanggungjawab ke atas kesihatan umum ataupun imigresen, pastikan penyakit seperti tibi, hepatitis dan HIV/AIDS tidak dibawa masuk pendatang asing, dan lebih penting lagi tidak disebarkan kepada rakyat negara ini.

Mainkan peranan anda, bantulah negara menghapuskan tibi dan apa jua penyakit yang boleh dicegah dengan mudah melalui diagnosis dan rawatan awal.

Maklumat lanjut dan terkini mengenai tibi boleh diperoleh dengan melayari laman web CDC www.cdc.gov/tb/ atau menghubungi mana-mana hospital utama di seluruh Malaysia.


Ditulis oleh:
Bintu Rasyada A. Rahman

Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

3 comments:

  1. salam..doktor saya berharap doktor dapat membalas komen saya ini,,,,saya seorg remaja yg berumur 20 tahun..saya di syaki terkena wabak tibi pada tahun lepas...tetapi saya telah melanggar peraturan doktor supaya memakan ubat selama 6 bulan....saya gagal makan selama 6 bulan...macam mane saya mahu teruskan rawatan???saya takut akn di marahi oleh dokter...saya telah pun berpindah boleh tak saya pergi ke hospital yang berdekatan untuk menuruskan semula rawatan saya???

    ReplyDelete
  2. Bolehkah pesakit Tb melakukan hubungan seks dengan pasangan?

    ReplyDelete
  3. Salam doktor,sy ingin bertnya,jika seseorg menghidap tb dan berhasrat utk berkahwin,adakah apa-apa kesan pada pasangannya?beliau telah mendapat rawtan pemulihan,dn disahkan sembuh tp masih dlm Catalan

    ReplyDelete