Peminat Setia Doktor Pakar

Tuesday, March 11, 2008

Penyakit Gusi Berkaitan Dengan Buah Pinggang

Penyelidikan di Universiti Case Western Reserve, Cleveland, Ohio, Amerika Syarikat mendapati mereka yang mempunyai penyakit gusi dan juga kehilangan beberapa batang gigi mempunyai risiko hampir dua kali ganda lebih tinggi untuk menghidap penyakit buah pinggang kronik (CKD).

Mereka yang mempunyai penyakit gusi dilihat mempunyai risiko 60 peratus lebih tinggi menghidap CKD sementara individu kehilangan gigi mempunyai risiko 85 peratus lebih tinggi.

Penyakit gusi dan kehilangan gigi merupakan faktor risiko bukan tradisional yang dikaitkan dengan CKD di samping kurang pendedahan maklumat dan kegagalan menggunakan perkhidmatan penjagaan kesihatan.

CKD merupakan antara masalah kesihatan umum yang kurang didiagnosis dan bilangan mereka yang menghidapinya semakin meningkat setiap tahun.

Kumpulan penyelidik berkenaan menyatakan maklumat baru dari beberapa penyelidikan lain dapat membantu menjelaskan dengan lebih rapi hasil rawatan gusi dalam mengurangkan jumlah kes CKD.

Kajian lanjut untuk memahami kaitan antara CKD dan penyakit gusi juga dicadangkan bagi membantu mengurangkan bilangan, perkembangan dan komplikasi CKD.

No comments:

Post a Comment