Peminat Setia Doktor Pakar

Wednesday, March 19, 2008

Adakah Kanser Prostat Merupakan Penyakit Keturunan

SOALAN:
Doktor, saya mempunyai dua orang anak lelaki, masing-masing berumur 24 dan 21 tahun. Ayah mereka pernah menjalani pembedahan kanser prostat dan kemoterapi. Beliau juga merupakan penghidap kencing manis. Soalan saya, bagaimana caranya untuk mengelakkan kedua-dua anak lelaki saya dari mengalami penyakit yang sama? Perlukah saya membuat rujukan dan pemeriksaan awal untuk mereka berdua? Terima kasih.

Noor


JAWAPAN:

Untuk pengetahuan puan, sekiranya bapa atau adik-beradik lelaki mempunyai kanser prostat, kemungkinan seseorang itu mempunyai dua kali ganda untuk mendapat kanser prostat. Sehubungan itu, saya menasihatkan agar anak-anak puan membuat saringan kanser prostat pada usia 45 tahun ke atas. Walau bagaimanapun, saya nasihatkan puan berjumpa dengan pakar urologi untuk mendapatkan nasihat yang lebih terperinci.


Ditulis oleh:
Dr Sulaiman Tamanan
Pakar Radiologi dan Perubatan Nuklear,
Pusat Kebangsaan Kanser, Kuala Lumpur

Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment