Peminat Setia Doktor Pakar

Sunday, February 01, 2009

Sinusitis & Batuk Berterusan

SOALAN:
Doktor, Setiap hari saya menemui tahi hidung yang menyerupai kerak hingus yang berwarna kuning cair dari hidung saya. Kadang kala, hidung saya juga menghidu bau yang kurang menyenangkan secara tiba-tiba. Apabila dilihat di dalam hidung, rongga di dalam hidung itu seakan-akan merah (seperti ada ketulan daging di dalam rongga hidung).

Ini merunsingkan saya. Kini saya masih belum mencuba apa-apa ubat untuk merawat. Harap doktor dapat membantu persoalan saya ini. Terima kasih.

JAWAPAN:
Simptom anda iaitu kerak hidung kekuningan dan nafas berbau selalunya dikaitkan dengan masalah sinusitis.

Ketulan daging didalam rongga hidung pula mungkin merupakan anatomi hidung yang normal iaitu turbinate.

Namun, kadang kala seseorang itu juga mungkin mengalami penyakit polyp hidung yang juga menyerupai turbinate.

Sebelum mencuba apa-apa jenis perubatan, adalah baik jika anda menjalani pemeriksaan endoskopi hidung untuk mengetahui dengan lebih lanjut dan jelas tentang masalah yang dihadapi.

Imbasan CT juga mungkin boleh menolong untuk membuat diagnosis yang lebih tepat dan menentukan rawatan yang lebih sesuai.


Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

1 comment:

  1. Wah bagus sekali artikel nya, bisa menjadi banyak masukan nih.
    Makasih ya!

    saya sedang menulis perihal sinusitis di blog saya. silakan berkunjung ya!

    http://distributor4lifeindonesia.wordpress.com/2008/12/26/pengobatan-penyakit-sinusitis-dengan-transfer-factor/

    ReplyDelete