Peminat Setia Doktor Pakar

Tuesday, February 17, 2009

Kerosakan Saraf Jejaskan Fungsi Seksual

SOALAN:
Doktor ada menjelaskan bahawa semakin lama seorang itu menghidap diabetes, maka semakin teruk kesannya kepada kesihatan, akibat terjejasnya fungsi saraf.

Kini saya mengakui kebenarannya apabila didapati kesihatan seksual saya semakin lemah dan turut memberi tekanan emosi. Namun saya masih berusaha agar saya boleh menikmati kehidupan saya. Adakah suplemen yang dapat membantu?


JAWAPAN:

Mereka yang menghidap diabetes sememangnya berisiko lebih tinggi untuk mengalami kemerosotan fungsi seksual.

Risikonya semakin bertambah seiring dengan tempoh seseorang menghidap diabetes. Menurut Persatuan Diabetes Kanada, antara 50 hingga 70 peratus lelaki yang menghidap diabetes mengalami gangguan kesihatan seksual.

Penegangan alat kelamin lelaki terjadi apabila mendapat rangsangan seksual menyebabkan saraf membebaskan isyarat.

Isyarat ini akan membenarkan lebih banyak darah mengalir ke alat kelamin, menyebabkan ia mengeras dan menegang.

Namun, apabila fungsi saraf atau salur darah terjejas atau rosak (biasanya akibat kesan ubat atau penyakit), aliran darah akan berkurangan. Ini akan mengganggu penegangan daripada terjadi.

Dengan sebab itulah masalah kemerosotan fungsi seksual merupakan antara komplikasi diabetes yang kerap terjadi akibat sama ada kerosakan saraf, salur darah atau kedua-duanya.

Namun, tidak dapat dinafikan bahawa terdapat pelbagai penyakit lain yang boleh menyumbang kepada kerosakan saraf dan salur darah seperti penyakit jantung, pembedahan dan sebagainya.

Amalan pemakanan yang sihat dan seimbang serta gaya hidup sihat mampu mengawal diabetes, sekaligus mengurangkan risiko-risikonya.

Manakala dari segi makanan tambahan, nutrien antioksida poten seperti asid alfa lipoik merupakan antara nutrien yang paling banyak digunakan dalam menjaga kesihatan saraf.

Penggunaannya secara meluas adalah ekoran daripada sokongan daripada pelbagai kajian yang menunjukkan bahawa pengambilannya memberi kesan positif kepada penghidap diabetes dan simptom-simptom terjejasnya fungsi saraf.


Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment