Peminat Setia Doktor Pakar

Saturday, February 21, 2009

Gelombang M3 Merawat Otot Merah

Gaya hidup sedentari termasuk stres, jadual pemakanan yang tidak menentu dan kurang senaman mendedahkan kita kepada pelbagai masalah kesihatan terutama berpunca dari obesiti atau berat badan berlebihan.

Obesiti adalah pengumpulan lemak secara abnormal berpunca daripada pengambilan kalori secara berlebihan dan mampu menyebabkan pelbagai penyakit geriatrik (yang melibatkan penambahan usia).

Ini termasuk kencing manis, darah tinggi, hiperlipidemia dan arteriosklerosis yang mendedahkan pesakit kepada serangan jantung dan strok.

Senaman dan terapi diet adalah cara biasa memperbaiki berat badan. Terapi senaman untuk mengurangkan berat badan iaitu bersenam secara sederhana selama 30 minit setiap hari bukan perkara mudah, begitu juga terapi diet.

Kini ada pilihan lain bagi menguruskan badan. Rata-rata pusat pelangsingan misalnya menggunakan teknologi terapi otot menggunakan simulasi elektrik.

Di pasaran juga terdapat banyak peralatan terapi rawatan badan berasaskan stimulasi elektrik. Persoalannya apakah terapi yang sesuai dan diyakini selamat serta bagaimanakah keberkesanannya dan adakah ia telah diuji secara klinikal?

Antara asas terapi stimulasi elektrik ialah penggunaan gelombang multiple matrix modulation atau M-cube (M3).

Gelombang M3 adalah sejenis terapi yang digunakan dalam peralatan fisioterapi ortopedik di banyak pusat rawatan rehabilisasi, serta dipatenkan di Jepun, Amerika Syarikat, Eropah dan Korea.

Menariknya, aplikasi gelombang ini mempunyai ban frekuensi yang sangat luas di antara satu hingga 125,000 Hertz (HZ) membolehkannya menembusi otot yang dilapisi lemak tebal.

Ia dilaporkan berkesan untuk mengurangkan berat badan wanita sehingga menjadi asas kepada alat terapi otot mudah alih iaitu Shapetron yang dipatenkan dari Amerika Syarikat (AS).

Keberkesanannya dibuktikan dalam ujikaji klinikal bertajuk Effectiveness of M3 Waves in Weight Loss for Healthy Females yang dijalankan oleh fakulti Sains Kesihatan, Universiti Nagoya dan Hospital Nagoya Kyoritsu, Jepun.

Diaplikasi ke atas 12 wanita sihat berusia di antara 22 hingga 55 tahun yang mana tujuh daripadanya mempunyai berat badan normal (BMI 18.5-25), manakala lima lagi mempunyai berat badan berlebihan (BMI 25-35).

Stimulasi menggunakan gelombang M3 dikenakan ke atas subjek yang menjalani kehidupan normal selama 20 minit setiap sesi, dua kali seminggu untuk tujuh minggu.

Hasil kajian diselidik dengan membandingkan volum lemak badan sebelum dan selepas terapi yang diukur menggunakan imbasan MRI.

Keputusannya mereka mendapati volum lemak subjek telah berubah dengan ketara terutama di bahagian bawah perut.

Selain itu ukur lilit pada pinggang, pusat, peha dan xiphoid mengurang. Berat badan, indeks berat badan (BMI) dan lemak juga turun dengan ketara.

Justeru, disimpulkan bahawa gelombang M3 merangsang dan membakar lemak serta mengaktifkan metabolisma melalui pengecutan otot meskipun dilapisi lemak tebal.


Ditulis oleh:
Wan Shahara Ahmad Ghazali

Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment