Peminat Setia Doktor Pakar

Thursday, May 29, 2008

Sandaran Pesakit Buah Pinggang


BDC mempunyai enam buah mesin untuk mencuci darah.










Apabila buah pinggang rosak teruk antaranya berpunca daripada penyakit kronik lain seperti darah tinggi, diabetis mellitus dan sebagainya, ia akan gagal berfungsi untuk menapis bahan yang tidak diperlukan oleh tubuh.

Buah pinggang memainkan peranan penting bagi mengeluarkan kotoran dalam darah dan mengeluarkan air yang berlebihan dalam badan.

Di samping itu, ia turut membantu mengimbangi tekanan darah, menghasilkan hormon serta membantu tulang sum-sum menghasilkan sel-sel darah serta memelihara tulang yang sihat.

Antara gejala penghidap penyakit buah pinggang ialah terdapat darah dalam air kencing, bengkak sekeliling mata serta buku lali dan sering kencing pada waktu malam.

Selain pemindahan buah pinggang, rawatan dialisis adalah yang paling lazim dilakukan oleh pesakit buah pinggang bagi membolehkan mereka hidup secara normal.

Dalam tempoh lebih 20 tahun, jumlah pesakit yang memerlukan rawatan dialisis di negara ini meningkat dengan begitu ketara.

Terpanggil dengan jumlah pesakit yang memerlukan dialisis bertambah saban tahun, Shahruddin Dali, mengambil langkah proaktif dengan membuka pusat dialisis persendirian bagi menampung jumlah pesakit yang semakin ramai.

Dorongan tersebut semakin kuat apabila mendapati kebanyakan pusat dialisis persendirian yang ada diusahakan oleh orang bukan Melayu, sedangkan lebih 50 peratus pesakit buah pinggang yang memerlukan rawatan dialisis di negara ini adalah orang Melayu.

Beliau berpendapat, jika ada pusat dialisis diusahakan orang Melayu, pasti pesakit mempunyai pilihan untuk mendapatkan rawatan sepanjang hayat mereka dengan lebih selesa.

“Pada awalnya saya ingin membuka pusat dialisis yang mengenakan bayaran yang rendah sahaja dan cuba memohon tajaan daripada pihak-pihak yang berkemampuan.

“Bagaimanapun sambutan yang diterima tidak menggalakkan dan saya fikir saya tidak boleh lagi menangguhkan hasrat ini,’’ kata Shahruddin.

Melayan

Dengan modal sebanyak RM100,000 hasil simpanan sendiri serta pinjaman sebanyak RM350,000 daripada Bank Pembangunan, Shahruddin berjaya membuka Pusat Dialisis Bangi (BDC) pada tahun 2004.

Empat tahun beroperasi, BDC kini mempunyai empat buah mesin bagi mencuci darah di mana setiap sebuah mesin berharga RM40,000.

Menurut Shahruddin lagi, buat masa ini, BDC mempunyai seramai 37 orang pesakit berdaftar yang datang dari sekitar Bangi, Kajang, Serdang, Cheras, Hulu Langat, Dengkil dan Putrajaya.

“Tujuh puluh peratus daripada pesakit adalah bekas kakitangan kerajaan atau swasta berumur di antara 27 tahun hingga 70 tahun.

“Kami tidak mengambil pesakit yang berumur lebih 70 tahun kerana kebiasaannya golongan usia begini turut mempunyai penyakit kronik yang boleh membahayakan nyawa. Untuk mereka, rawatan mungkin lebih selamat jika dilakukan di hospital yang mempunyai peralatan lebih canggih,’’ jelasnya yang mengamalkan falsafah ‘Jaga Kualiti Kesihatan’.

Menurut beliau, BDC yang sering dipantau oleh Kementerian Kesihatan, amat berhati-hati memberikan rawatan dan perkhidmatan yang baik sepanjang pesakit berada di pusat itu.

“Kakitangan kami melayan pesakit seperti ahli keluarga supaya mereka berasa selesa sepanjang berada di sini,’’ tambahnya yang juga pengarah BDC bersama abangnya, Rahman Dali dan Dr. Siti Hawa Abdul Karim.

Pada masa ini, BDC yang dibuka daripada pukul 7 pagi hingga 9 malam, merupakan satu-satunya pusat dialisis yang terdapat di kawasan Bangi, Selangor.

Pusat tersebut dilengkapi dengan seorang pakar nefrologi, seorang doktor bertugas serta dua orang jururawat terlatih.

Perubahan Emosi

Setiap kakitangan dilatih supaya mengamalkan sikap mesra dengan pesakit yang sememangnya mengharapkan jagaan dan rawatan terbaik.

Katanya, BDC mahu pesakit menganggap pusat tersebut sebagai rumah kedua kerana mereka menghabiskan masa kira-kira empat jam di situ bagi setiap kali rawatan.

Shahruddin berkata, setiap pesakit yang mendapat rawatan dialisis di BDC dikenakan bayaran antara RM150 hingga RM200 bagi sekali rawatan.

BDC akan cuba mendapatkan bantuan daripada pusat zakat untuk pesakit yang kurang berkemampuan, di mana melalui bantuan itu pesakit hanya perlu membayar caj minimum sahaja.

Katanya, lokasi yang dipilih amat bertepatan kerana jauh daripada kesesakan lalu lintas ,sekali gus dapat mengurangkan masalah yang dihadapi pesakit untuk datang mendapatkan rawatan dialisis.

Bagi pesakit yang tidak mempunyai kenderaan atau tidak mampu memandu sendiri, BDC menyediakan kenderaan yang akan menjemput dan menghantar pesakit pulang.

“Oleh itu, anak atau keluarga pesakit yang tidak dapat menghantar atau menjemput tidak perlu bimbang akan keselamatan ahli keluarga yang datang ke BDC,” katanya.

Berdasarkan pengalaman dan pengamatan beliau, pesakit buah pinggang biasanya mengalami perubahan emosi dan cara berfikir.

Mereka mudah marah dan keluarga perlu sentiasa memberikan sokongan.

Menurutnya, terdapat juga pesakit yang seperti putus asa dan tidak mahu datang untuk rawatan dialisis.

Beliau akan ke rumah pesakit, memujuk dan memberikan semangat kepada mereka agar tidak patah semangat untuk meneruskan kehidupan.

“Kita perlu faham bawah pesakit buah pinggang biasanya mudah tersentuh hati dan sensitif. Mereka berasa seperti menyusahkan anak-anak dan selalu sedih.

“Apa pun, pesakit buah pinggang harus mengubah persepsi bahawa mereka juga boleh hidup seperti orang lain. Jangan fikir bahawa hidup sudah musnah dan tidak berguna lagi,’’ ujarnya mengakhiri pertemuan.

Kepada pesakit buah pinggang yang tinggal di sekitar Bangi dan kawasan berdekatan yang ingin mendapatkan rawatan dialisis, boleh menghubungi talian 03-82100200.


Ditulis oleh:
Meran Abu Bakar

Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment