Peminat Setia Doktor Pakar

Tuesday, May 27, 2008

Spirulina Dan Kawalan Berat Badan

SOALAN:
Saya kini sedang berusaha untuk mengurangkan berat badan dengan mengurangkan pengambilan makanan dan cuba untuk bersenam setiap hari. Masalahnya, saya tidak dapat membuat senaman seperti yang disarankan kerana cepat letih. Adakalanya, saya juga tidak bermaya untuk menyelesaikan tugas harian di pejabat. Adakah suplemen yang sesuai untuk masalah saya dan untuk pengetahuan tuan, saya kini berusia 36 tahun.


JAWAPAN:
Dalam keadaan ini, anda perlu memilih makanan yang berprotein, rendah lemak serta kaya dengan nutrien untuk kesihatan tubuh. Antara suplemen yang didapati sesuai untuk masalah anda adalah Spirulina organik. Ini kerana Spirulina kaya dengan protein, iaitu melebihi enam puluh peratus berbanding sekitar 34 peratus dalam kacang soya dan 12 peratus telur. Protein ini penting untuk bekalan tenaga dan meringankan keletihan. Sekiranya dibandingkan dengan protein haiwan, Spirulina lebih rendah lemak dan kalori, serta tanpa kolesterol.

Spirulina juga mengandungi mineral dalam bentuk organik yang senang untuk dihadam dan diserap oleh tubuh. Ini menjadikan Spirulina sebagai suplemen zat besi dalam bentuk semula jadi yang sangat sesuai untuk wanita, kanak-kanak dan warga emas.

Beta karotena yang juga dikenali sebagai pro vitamin A merupakan nutrien yang mempunyai aktiviti anti radikal bebas. Kandungan beta karotena dalam Spirulina juga didapati jauh lebih tinggi berbanding lobak merah. Selain itu, Spirulina juga kaya dengan vitamin B kompleks yang penting dalam proses penghasilan tenaga dan fungsi saraf.

Spirulina kaya dengan klorofil yang terkenal kerana fungsinya sebagai agen pembersih dan turut membantu proses detoksifikasi yang juga ideal untuk mereka yang ingin mengawal berat badan. Begitu juga dengan pigmen tumbuhan lain seperti fikosianin dan karotenoid yang membantu dalam menguatkan fungsi imun. Anda juga boleh mengambil lesitin sebagai suplemen tambahan harian kerana ia boleh membantu pemecahan lemak.


Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my

No comments:

Post a Comment