Peminat Setia Doktor Pakar

Friday, May 23, 2008

Kebaikan Tumbuhan Untuk Jantung

Dalam bahagian pertama siri anti penuaan, kita telah meneliti peranan fitonutrien terutamanya likopena dalam pencegahan kanser. Fitonutrien penting ini juga dikenalpasti berupaya mencegah penyakit yang menakutkan rakyat Malaysia pada hari ini iaitu penyakit jantung.

Minggu ini, penekanan kan diberikan kepada faedah likopena dalam mengurangkan risiko penyakit jantung bagi golongan lelaki dan wanita yang berusia 45 tahun ke atas.

Dalam amalan perubatan holistik, kepentingan diet yang mengandungi serat yang tinggi, kaya dengan vitamin, mineral, antioksidan dan asid lemak omega-3 selalu ditekankan untuk membantu melindungi jantung.

Fitonutrien yang tidak begitu dikenali seperti likopena boleh memainkan peranan penting dalam kesihatan jantung. Likopena ialah pigmen antioksidan yang terdapat dalam tomato, limau gedang dan tembikai yang membuatkan buah berkenaan berwarna merah.

Terdapat beberapa kajian yang mencadangkan bahawa pengambilan makanan yang kaya dengan likopena berhubung rapat dengan risiko rendah penyakit kardiovaskular.

Kesan perlindungan antioksidan pada penyakit jantung banyak didokumenkan dengan baik. Oleh itu, pesakit dinasihatkan memakan diet yang kaya dengan likopena untuk menikmati faedah kesihatan tersebut.

Risiko Penyakit Jantung Kalangan Wanita

Likopena dalam diet mungkin berkesan mengurangkan risiko penyakit jantung. Penyelidikan terkini menunjukkan wanita dengan tahap antioksidan tertinggi di dalam darah mempunyai risiko penyakit 34 peratus lebih rendah berbanding dengan mereka yang mempunyai tahap zat makanan yang lebih rendah.

Penyakit jantung ialah punca kematian utama bagi golongan wanita di seluruh dunia, mengakibatkan kematian lapan juta orang setiap tahun, 18 kali ganda lebih tinggi daripada kadar kematian akibat kanser payu dara.

Satu kajian yang diterbitkan dalam Jurnal Pemakanan pada 2003 mendapati golongan wanita dengan pengambilan tertinggi makanan berasaskan tomato (yang kaya dengan sumber antioksidan likopena), mempunyai risiko penyakit kardiovaskular yang rendah berbanding dengan golongan wanita yang memakan sedikit sahaja makanan berkenaan.

Data-data berkenaan dilaporkan oleh ketua penyelidikan dari Pusat Pengajian Kesihatan Awam Harvard, Howard Sesso, ScD, MPH, yang diperolehi daripada Kajian Kesihatan Wanita ke atas 40,000 orang wanita sejak 11 tahun lalu, yang bebas daripada kanser atau penyakit kardiovaskular pada permulaan kajian ini, dan masih lagi berterusan

Selepas kajian susulan selama tujuh tahun, para penyelidik merekodkan sebanyak 719 kes penyakit kardiovaskular.

Hasil penyelidikan ini adalah tambahan kepada sebilangan badan penyelidikan ke atas likopena dan penyakit kardiovaskular yang semakin berkembang.

Risiko Penyakit Jantung Kalangan Lelaki

Dalam kajian yang diterbitkan oleh Kajian Antioksidan, Infarksi Miokardial dan Kanser Payu Dara Eropah (EURAMIC), peluang golongan lelaki yang mempunyai tahap likopena tertinggi dalam lemak badan untuk mengalami serangan jantung adalah separuh daripada mereka yang mempunyai tahap likopena rendah.

Para penyelidik telah mengesahkan bahawa tahap likopena dalam lemak badan adalah petunjuk kepada kandungan likopena dalam diet.

Kajian Faktor Risiko Penyakit Jantung Kuopio Ischaemic juga mendapati bahawa takat serum likopena yang rendah berhubungkait dengan meningkatnya risiko serangan jantung dan angin ahmar.

Sebelum kajian terbaru dijalankan, 12 kajian epidemiologi telah diterbitkan yang menyiasat perhubungan antara plasma likopena dengan kepekatan serum (11 kajian), atau tahap tisu adipos (satu kajian) dengan penyakit titik pangkal atau beberapa petunjuk biologi.

Di antara kajian-kajian ini, 10 kajian menunjukkan hubungan terbalik yang ketara secara statistik dengan likopena dan pangkal penyakit kardiovaskular.

Sebelum ini, penyelidikan telah mengenalpasti likopena mempunyai sifat antioksidan yang kuat berbanding karotenoid yang lain.

Di samping mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular, likopena telah memperlihatkan keupayaan dalam peningkatan faktor risiko penyakit kardiovaskular lain.

Sebagai contoh, tahap tinggi serum likopena mungkin mengurangkan petunjuk ramalan penyakit jantung yang dikenali sebagai protein C-reaktif. Tambahan pula, likopena mungkin berperanan dalam membantu mengurangkan takat kolesterol jahat, LDL.

Likopena Untuk Umur 45 Tahun Ke Atas

Kesemua kajian saintifik masa kini meningkatkan kepercayaan bahawa likopena adalah satu antioksidan kuat yang harus menjadi sebahagian daripada diet seharian rakyat Malaysia.

Pengambilan suplemen tambahan harian yang diformulakan dengan baik mengandungi sekurang-kurangnya 24 jenis pelbagai vitamin dan mineral diperkaya dengan fitonutrien berfaedah seperti Likopena, Panax Ginseng, Lutein dan Rutin adalah penting untuk kesihatan. Lebih baik lagi jika ditambah dengan senaman yang kerap, makan secara sihat dan berhenti merokok.


Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my

No comments:

Post a Comment