Peminat Setia Doktor Pakar

Sunday, May 11, 2008

Ibu Sering Keletihan, Lesu Dan Kurang Bertenaga

SOALAN:
Saya mempunyai seorang ibu yang berusia sekitar 70 tahun. Pada kebanyakan masa, dia sering keletihan walaupun tidak mempunyai masalah kesihatan yang serius. Ibu saya dikategorikan sebagai bertubuh kecil dan juga kurang selera makan. Saya sukar untuk mencari makanan tambahan yang sesuai dengannya demi untuk memperbaiki kelesuan dan ingin melihat ibu lebih bertenaga dan kembali ceria?


JAWAPAN:
Keletihan di kalangan warga tua ada kaitannya dengan kekurangan nutrien, apatah lagi sekiranya seseorang itu kurang selera makan ataupun mengehadkan pengambilan makanan akibat masalah kesihatan. Oleh itu adalah perlu untuk ibu anda mendapat makanan berkhasiat.

Masalah yang kerap dialami oleh warga tua adalah sistem penghadaman yang lebih sensitif dan mungkin juga memberi kesan kepada penyerapan nutrien daripada makanan yang diambil.

Spirulina merupakan tumbuhan alga yang berwarna hijau kebiruan yang kaya dengan pelbagai nutrien yang bermanfaat untuk tubuh. Spirulina membekalkan protein yang tinggi, zat besi, kalsium, magnesium, vitamin B dan pigmen tumbuhan seperti klorofil, karotenoid dan fikosianin. Protein yang tinggi penting untuk bekalan tenaga dan membantu melegakan keletihan. Dinding sel spirulina yang lembut memudahkan ia untuk dihadam dan digunakan oleh tubuh yang bersesuaian dengan warga tua, berbanding dengan protein daripada haiwan. Tambahan pula, Spirulina ideal untuk pemakanan harian kerana tidak mengandungi kolesterol.

Kandungan klorofil yang tinggi juga boleh bertindak sebagai agen pembersih yang mungkin bermanfaat bagi mereka yang cenderung mengalami sembelit yang lazim berlaku di kalangan warga emas.

Pengambilan spirulina organik seharusnya menjadi pilihan bagi mereka yang mementingkan kualiti, selain bebas daripada baja kimia dan racun serangga. Penggunaan spirulina berbentuk kapsul juga mempunyai kelebihan tersendiri, di mana penggunaannya boleh dipelbagaikan. Serbuk spirulina yang diambil daripada kapsulnya boleh dicampurkan ke dalam jus buah-buahan atau ditabur ke atas hidangan kegemaran anda seperti spageti mahupun sandwic.


Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my

No comments:

Post a Comment