Peminat Setia Doktor Pakar

Tuesday, May 27, 2008

Pilihan Semula Jadi Masalah Sembelit

SOALAN:
Saya kerap mengalami sembelit. Untuk mengurangkan sembelit, saya kerap menggunakan laksatif (julap). Namun, seorang rakan menasihati saya agar menghentikan pengambilan laksatif kerana ia akan memberi kesan yang boleh memudaratkan dalam jangka panjang dan menyarankan agar saya menggunakan alternatif lain. Apakah alternatif yang saya ada untuk masalah ini?

JAWAPAN:
Adalah penting untuk mengenali penyebab-penyebab sembelit agar anda mampu menanganinya dengan lebih berkesan. Antara penyebab yang dikenalpasti termasuklah kurang pengambilan serat, pengambilan karbohidrat ringkas yang tinggi serta kurang minum air. Gaya hidup yang tidak aktif atau kurang senaman, serta penggunaan bahan laksatif yang keterlaluan juga turut memburukkan masalah sedia ada. Namun begitu, tidak dapat dinafikan masalah kesihatan juga memainkan peranan ke arah sembelit.

Bagi mereka yang mengalami sembelit, pengambilan probiotik seharusnya dijadikan suplemen harian. Probiotik merupakan bakteria bermanfaat yang memainkan peranan dalam mencegah pertumbuhan mikroorganisma yang tidak diingini seperti yis kandida dan pelbagai bakteria yang menyebabkan penyakit. Probiotik juga membantu mengekalkan flora usus yang sihat untuk proses penghadaman yang baik dan juga asimilasi makanan.

Probiotik Lactobacillus acidophilus NCFM merupakan strain yang dikaji lebih daripada 30 tahun dan terbukti secara klinikal dalam memperbaiki masalah penghadaman dan menangani simptom- simptom yang timbul akibat ketidaksempurnaan sistem penghadaman seperti sembelit. Malah, pengambilan secara berterusan dalam jangka panjang turut memberi manfaat dalam menguatkan sistem imuniti badan.

Memandangkan masalah sembelit lazimnya berkait rapat dengan cara pemakanan, maka perubahan diet adalah perlu. Tingkatkan pengambilan makanan berserat tinggi seperti sayuran berdaun hijau, betik, buah prun dan sebagainya. Minum air sekitar lapan gelas sehari, di mana dua gelas dicadangkan untuk diambil setiap kali selepas setiap hidangan berserat. Tingkatkan aktiviti fizikal seperti senaman juga dapat membantu. Makanan yang tinggi dengan gula dan lemak pula mungkin akan memperlahankan penyingkiran bahan kumuh.


Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my

No comments:

Post a Comment