Peminat Setia Doktor Pakar

Tuesday, September 22, 2009

Sihat dan Ceria Menyambut Lebaran

Ibu! Angah sakit perut. Dah tiga kali masuk tandas, macam mana nak pergi sembahyang Aidilfitri? Angah pula dah janji dengan kawan-kawan nak beraya nanti. Malulah kalau Angah tinggal di rumah sahaja nanti. Mungkin Angah makan banyak pagi tadi. Menyesal, tak dengar cakap ibu tadi," keluh seorang kanak-kanak berusia 11 tahun.

Ini antara cebisan kisah yang sering berlaku di pagi raya. Dalam kesibukan kita bergembira, mungkin kita tidak sedar tentang aspek kesihatan.

Bukan sahaja dari segi pemakanan, masyarakat perlu sedar tentang apa yang perlu dilakukan sekiranya berlaku kecemasan seperti kemalangan, terluka, melecur akibat memasak atau bermain bunga api, cirit-birit dan bagaimana kita mendepani wabak selesema babi.

Justeru itu, sambil kita menyambut Aidilfitri, jangan lupa bersederhana dan menitik beratkan keselamatan.

Sempena lebaran hari ini, Pakar Perubatan dan Pernafasan Pantai Hospital Ampang, Dr Zal Abdul Rahim berkongsi beberapa petua kesihatan ketika beraya.

Diarrhoea

Diarrhoea atau cirit-birit boleh berlaku semasa musim perayaan jika seseorang itu termakan makanan yang termakan makanan yang tercemar. Makanan boleh tercemar jika bahan yang digunakan untuk penyediaannya berada dalam keadaan yang tidak bersih dan tidak dimasak dengan sempurna.

Selain itu, ia juga disebabkan makanan tidak disimpan dengan baik, makanan terdedah kepada pencemaran seperti lalat, lipas dan sebagainya.

" Makanan yang telah basi atau disimpan lama atau mereka yang terlibat dalam penyediaan makanan ini pembawa kuman tifoid, disentri atau salmonella. Pencemaran makanan selalunya berpunca daripada transmission fecaloral (keracunan makanan).

Jika kita makan terlalu banyak jenis makanan secara tiba-tiba, misalnya selepas berpuasa sebulan dan tiba-tiba pada hari raya kita makan pelbagai makanan), kita akan mengalami indigestion atau makanan tidak hadam dan ini menyebabkan seseorang itu sakit perut, muntah-muntah, sendawa dan cirit," katanya.

Menurut Dr Zal, jika seseorang itu mengalami demam, sakit sendi, lenguh badan, selesema muntah, sakit perut dan cirit.

Ia mungkin berpunca daripada demam virus yang kerap berlaku tidak kira masa sama ada musim perayaan atau pun tidak. Penghidap demam denggi dan demam selsema H1N1 juga boleh mengalami simptom yang serupa.

"Jika anda mengalami muntah yang kerap dan teruk, cirit yang berulang kali, sakit perut yang teruk, kekeringan atau kekurangan air dalam badan dan demam, anda boleh menjadi terlalu lemah dan ketidakseimbangan air dan garam dalam badan.

Ini akan membahayakan nyawa. Anda perlu berjumpa doktor atau mendapatkan rawatan yang sepatutnya.

Jika simptom tidak begitu teruk, cuba elakkan dari terus memakan pelbagai makanan kerana makanan yang dimakan tidak boleh dihadamkan dengan sempurna.

Tidak dapat diserap oleh usus dan akan menyebabkan ciri semakin teruk. Elakkan dari mengambil susu dan cuba makan makanan yang ringkas seperti bubur atau roti," jelasnya.

Beliau juga menasihatkan orang ramai minum ORS atau garam rehidrasi untuk menggantikan garam dan air yang hilang daripada badan.

Dalam pada itu, pastikan anda basuh tangan dengan sempurna selepas menggunakan tandas dan pastikan tandas dalam keadaan yang bersih kerana kuman boleh berpindah kepada orang lain jika pengguna tandas seterusnya tidak mencuci tangan dengan bersih atau sempurna.

Pemakanan Semasa Hari Raya

Tidak dapat dinafikan kebanyakan makanan kita adalah sedap dan enak. Makanan ini juga mengandungi banyak minyak, lemak, santan, garam dan gula.

Untuk mereka yang terlibat dalam penyediaan makanan ini harus mempunyai tanggungjawab dan kesedaran tentang bahaya makanan yang mengandungi lemak tepu yang tinggi, terlalu manis dan berlebihan garam.

"Kita mestilah bijak memilih bahan mentah yang digunakan dalam penyediaan makanan (jika memasak sendiri atau menempah).

Jika membeli makanan makanan yang telah siap dimasak, elakkan dari membeli makanan yang mengandungi minyak dan berlemak. Kurangkan memakan makanan bergoreng dan bersantan. Kurangkan pengambilan makanan manis dan minuman bergula seperti sirap dan kordial. Minum air kosong. Pengambilan kuih-muih, kek dan kerepek juga harus dihadkan," katanya.

Sekiranya kita sudah makan makanan yang berat, minum air kosong dan jangan ambil kuih-muih. Kuih-muih boleh dimakan pada hari yang lain.

Pemakanan Pesakit Diabetes

Hari raya selama sebulan dan ada banyak peluang untuk menjamu selera kerana sentiasa ada banyak rumah terbuka pada bulan Syawal.

Musim perayaan amat mencabar iman terutamanya pada penghidap kencing manis atau diabetes melitus. Hampir kesemua makanan mengandungi paras karbohidrat yang tinggi dan ini menyebabkan paras gula atau glukosa dalam darah meningkat dengan mendadak.

"Penghidap diabetes harus sedar dan mengambil langkah yang sesuai supaya paras glukosa berada dalam keadaan yang selamat. Mereka mesti mengambil ubat mereka seperti biasa. Jangan terlupa dalam kesibukan beraya, ubat tertinggal bila balik ke kampung, ubat tercicir atau hilang dan sebagainya," ujarnya.

Bagi mereka yang menyuntik insulin, jangan tertinggal suntikan, kadang kala insulin perlu ditambah jika dijangka penghidap diabetes akan makan lebih dari yang sepatutnya. Sila berbincang dengan doktor anda untuk penjelasan selanjutnya. Penghidap diabetes juga digalakkan untuk mengukur paras glukosa dalam darah (ujian Dextrostix) dari masa ke semasa.

Dari segi pemakanan, konsep yang sama mesti diamalkan tidak kira sama ada bulan puasa atau musim perayaan atau pada hari-hari biasa.

"Contohnya, untuk makan tengahari pesakit boleh makan nasi anggaran setengah mangkuk, dua hidangan sayuran hijau atau ulam dan satu hidangan protein seperti daging atau ayam atau ikan atau telur. Air minuman digalakkan minum air kosong. Pesakit diabetes boleh makan kerap kali tetapi dalam jumlah yang kecil. Jika penghidap diabetes telah makan agak banyak kuih-muih, jadi tidak perlu untuk makan nasi," ujarnya.

Jika penghidap diabetes tidak berasa sihat, segeralah berjumpa doktor dan tangguh sehingga selepas musim perayaan kerana selalunya paras gula sudah terlalu tinggi.

Selain itu, kandungan ketona juga amat tinggi, pesakit kekeringan dan boleh menjadi koma atau tidak sedar diri. Ini amat membahayakan nyawa dan membawa kematian jika lambat dirawat.

Persediaan Kecemasan / Kotak Kecemasan

First aid kit atau kotak kecemasan amatlah penting pada setiap rumah kerana ia mengandungi bantuan awal untuk sebarang kecemasan yang berlaku sebelum pesakit mendapat rawatan selanjutnya.

Namun, Dr. Zal memberitahu, kotak kecemasan bukan pengganti doktor.

Setiap keluarga sepatutnya mempunyai kotak kecemasan tidak kira sama ada semasa di rumah atau semasa perjalanan jauh.

"Kotak kecemasan biasanya mengandungi alat kecemasan seperti sterilized cotton gauze awb, sterilized gauze dan cotton wool pad, adhesive plasters, elastic bandages, triangular bandages, jangkasuhu, gunting, safety pins, pointed tweezers, ubat sapu seperti krim anti alergi atau gatal, losen antiseptik, ubatan yang ringkas seperti parasetamol, ubat alergi seperti anti histamin, ubat sakit perut seperti gellusil, ORS - garam rehidrasi," katanya.

Ubat yang disimpan ini mestilah diperiksa dari masa ke semasa, pastikan tarikh luput dan ia dalam keadaan baik. dapatkan nasihat doktor anda untuk ubat-ubat lain yang perlu dan ia juga bergantung kepada masalah kesihatan yang dialami oleh pemiliknya.

Jika ahli keluarga jatuh sakit pada hari raya dan jika kita tidak pasti apa puncanya dan pesakit kelihatan teruk seperti tidak bermaya, muntah dengan teruk, cirit yang berulang-ulang dengan demam panas, hendaklah segera berjumpa untuk penilaian dan rawatan sewajarnya.

Dalam pada itu, pesakit yang mempunyai masalah kesihatan yang kronik seperti diabetes, darah tinggi, sakit jantung dan telah berumur lanjut segeralah berjumpa doktor. Biasanya golongan ini tidak mempunyai daya tahan penyakit yang baik dan mudah jatuh sakit.

Terbakar

Sudah menjadi kelaziman, ramai kanak-kanak gemar bermain bunga api ketika musim perayaan. Orang dewasa pula sibuk membakar lemang dan memasak. Terbakar mungkin disebabkan haba api dan bahan kimia atau air panas mungkin boleh berlaku dalam kesibukan kita beraya.

Sekiranya ia terjadi, segera alihkan penyebab kecederaan. "Secara lembut dan berhati-hati alihkan pakaian, barang kemas, tali pinggang, jam dan sebagainya dari kawasan yang bermasalah. Alirkan air sejuk pada kawasan yang terbakar selama sepuluh hingga 15 minit. Tutup kawasan yang tercedera dengan sterile dressing dan bandage. Jangan sapu kim, losen, ointment, butter, minyak dan sebagainya. Jangan pecahkan blisters. Jangan gunakan dressing yang melekat," jelasnya.

Pendarahan

Luka dan terjatuh. Mungkin anda tidak menyedarinya ketika menyambut Aidilfitri. Lebih-lebih lagi, anda sekeluarga berkumpul dan pelbagai aktiviti dilakukan bersama. Jika anda mengalami pendarahan kerana luka, anda perlu mengehadkan kawasan yang berdarah dengan menggunakan pressure dan elevation.

"Tekan kawasan yang berdarah dengan tekanan dan elevation. Tekan kawsan yang luka atau berdarah dengan absorbent dressing selama 20 minit. Jika tiada anggota yang patah, bahagian yang luka boleh diangkat pada masa yang sama kekalkan tekanan pada kawasan yang berdarah. Jika pendarahan berterusan, tekan pada pembuluh darah arteri yang terdekat untuk mengurangkan pendarahan. Bersihkan kawasan berhampiran luka dengan air sejuk dan lap dengan pembalut kasa yang kering. Balut dan letakkan anggota yang terputus di dalam beg bersih dan diletakkan dalam bekas berais," katanya.

Menurut Dr. zal lagi, suntikan tetanus mungkin perlu diberikan. Jika berlaku pendarahan dari hidung, picit hidung dan gunakan tekanan erat sekurang-kurangnya lima minit. Jangan beri makanan atau minuman serta menyentuh objek yang terbenam dengan kuat di dalam kawasan yang luka.

Di samping itu, jangan tarik keluar objek yang terbenam dengan kuat di kawasan yang luka kerana ia mungkin menutup luka dan mengelakkan pendarahan yang lebih teruk.

Gigitan / Serangan Serangga.

Perkara ini mungkin terjadi setiap kali anda balik ke kampung halaman.

Anda mungkin digigit atau diserang serangga.

Kesannya, terdapat bekas gigitan, bengkak, sakit pada kawasan yang digigit, muntah, kesusahan bernafas atau menelan dan kesan alahan. Sekiranya ia berlaku, anda perlu tindakan segera

"Basuh dengan air suam atau antiseptik. Kemudian, keringkan. Sapu calamine losen kalau gatal. Tutup dengan balutan yang bersih. Plaster atau balut. Letakkan bungkusan ais sejuk untuk meredakan bengkak. Jika ada kesusahan bernafas segera berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan kecemasan. Jangan sedut keluar bahagian yang disengat atau digigit ular dan sebaiknya anda hanya perlu kurangkan pendarahan. Terbaik, anda perlu segera berjumpa doktor," ujarnya.

Pandemik H1N1

Walaupun kita sibuk menyambut lebaran, jangan lupa berwaspada dengan penularan wabak selesema babi atau influenza A (H1N1).

Dr. Zal memberitahu, orang ramai yang ingin beraya, perlu memastikan keadaan kesihatan masing-masing baik.

Pastikan keadaan kesihatan membolehkan kita berjumpa dengan orang lain atau tidak.

"Sekiranya sakit, elakkan kalau beraya kecuali berjumpa dengan orang-orang penting seperti ibu dan bapa. Paling penting, basuh tangan selepas bersalam dengan orang lain," jelasnya.

Menyentuh tentang pemakaian topeng muka, mungkin ramai yang beranggapan, ia tidak sesuai di hari raya tetapi jika perlu, orang ramai mesti memakainya.

Dr. Zal menyarankan, setiap orang membasuh tangan, tutup mulut ketika batuk dan bersin.

Selain itu, tetapkan jarak dalam tiga kaki dan satu meter ketika berjumpa dengan orang lain.

Sekiranya kita sakit, sebaik-baiknya duduk di rumah dan berterus terang jika kita mempunyai simptom H1N1 dansegera berjumpa dengan doktor.


Ditulis oleh:
Rabiatul Adawiyah Koh Abdullah

Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment