Peminat Setia Doktor Pakar

Friday, September 25, 2009

Memberus dan Pemilihan Berus Gigi

Berakhir sudah zaman pemilihan berus gigi sederhana yang mempunyai berus padat, sederhana dan lembut. Kini, berus gigi datang dalam bentuk dan warna berbeza. Kita perlu peka apabila memilih berus gigi kerana ini bukan sahaja dapat memastikan gigi sihat, tetapi juga untuk memastikan kesihatan gigi yang optimum.

Kita haruslah melihat beberapa faktor dalam pemilihan berus gigi:

>> Pilih berus gigi yang mempunyai berus lembut! Berus sederhana atau keras boleh menghakis bahagian dalam mulut dan memusnahkan tisu gusi jika digunakan berulang kali. Ia adalah baik untuk menggunakan berus gigi yang mempunyai berus silang pangkah kerana ianya boleh menanggalkan sisa-sisa makanan di kawasan yang sukar dicapai.

>> Pastikan berus gigi itu adalah saiz yang betul untuk anda. Berus bersaiz sederhana adalah yang terbaik untuk muat ke dalam mulut.

>> Carilah yang berkepala bulat. Berus yang berbentuk segi empat tepat menyukarkan lagi kita memberus gigi. Oleh itu carilah yang berkepala bulat.

>> Pegangan kuat. Pilihlah berus gigi yang mempunyai pemegang berkusyen yang kuat.

Berikut adalah lima mitos tentang memberus gigi yang anda harus ambil kira:

1. Berkongsi berus gigi tidak berbahaya.

>> Ini mungkin satu penyelesaian masalah yang senang apabila anda lupa membawa atau tersalah letak berus gigi anda di mana-mana, tapi ini tidak sepatutnya menjadi satu pilihan. Pertukaran cecair badan di antara mereka yang berkongsi berus gigi boleh menyebabkan seseorang individu berisiko mendapat jangkitan daripada bakteria yang menyebabkan pereputan gigi, penyakit gusi dan penyakit serius. Ini haruslah dipertimbangkan khususnya bagi mereka yang mempunyai sistem imuniti yang rendah dan penyakit berjangkit.

2. Berus yang sederhana melakukan kerja yang lebih baik daripada berus lembut.

>> Walaupun bunyinya logik, realitinya, berus sederhana lebih mendatangkan bahaya dengan mencederakan tisu gusi. Menggunakan teknik memberus gigi yang betul, dengan berus yang lembut adalah lebih berkesan untuk menanggalkan plak dan sisa-sisa makanan, serta meninggalkan permukaan gigi yang lebih bersih dan tisu gusi yang sihat. Dalam sesetengah kes, berus gigi yang lebih (amat) lembut mungkin disyorkan (bagi mereka yang mempunyai permukaan akar yang terbuka, hipersensitiviti, mereka yang telah melakukan terapi laser atau pembedahan periodontal). Jika anda tidak pasti, silalah tanya doktor gigi anda dan dapatkan nasihat tentang berus gigi yang terbaik bagi anda.

3. Oleh kerana saya memberus gigi dua hingga tiga kali sehari, saya tidak perlu berflos.

>> Walaupun memberus gigi setiap kali selepas waktu makan dan waktu snek mengurangkan risiko dan mengelakkan daripada pereputan gigi serta penyakit gusi, ini tidak dapat menggantikan flos. Flos dental masih merupakan cara paling berkesan untuk membersihkan kawasan sentuhan, juga permukaan gigi di bawah garisan gusi di mana berus gigi tidak dapat mencapainya.

4. Lebih besar kepala berus lebih banyaklah ia membersih.

>> Kepala berus gigi yang besar mungkin boleh meliputi lebih banyak kawasan di permukaan gigi, tetapi ia juga boleh menghalang anda daripada membersihkan kawasan yang sukar dicapai. Kepala berus gigi yang kompak dan kecil adalah lebih elok untuk masuk ke kawasan sukar dalam mulut dan lebih senang untuk membersihkan gusi di sepanjang garisan gusi, membolehkan anda memberus gigi dengan lebih cekap dan berkesan.

Berapa kerapkah saya perlu menggantikan berus gigi?

>> Apabila berus nampak leper dan haus (sesetengah berus gigi mempunyai petunjuk warna pudar), inilah masanya untuk mendapatkan berus gigi baru.

Anda seharusnya menggantikan berus gigi anda setiap tiga bulan. Ia juga adalah penting untuk menukar berus gigi anda selepas anda dijangkiti selesema (flu), kerana berus boleh mengumpul kuman yang boleh menyebabkan jangkitan.

Dengan memberus gigi anda sekurang- kurangnya dua kali sehari, dapat mengelakkan pereputan gigi dan penyakit gusi.

Berikut merupakan beberapa tip memberus gigi yang betul:

>> Berus gigi anda antara dua hingga tiga minit.

>> Elakkan daripada memberus dengan kuat.

>> Pegang berus gigi anda pada sudut 45 darjah dan berus gigi secara perlahan-lahan dengan lembut dari gigi, ke arah gusi.

>> Berus kesemua permukaan luaran dan dalaman.

>> Bersihkan ruang dan krevis di permukaan gigi mengunyah dengan sapuan lembut.

>> Bersihkan lidah untuk menanggalkan bakteria dan menyegarkan nafas.

Artikel ini dibawakan oleh Oral-B sempena kempen kesihatan oral 2009.

>> Sesetengah daripada maklumat ini diperolehi dari laman web Dentistry http://dentistry.about.com/


Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment