Peminat Setia Doktor Pakar

Tuesday, September 22, 2009

Keperluan Darah di Musim Perayaan

Bukan berdoa, tapi inilah kenyataan - musim perayaan tidak dapat dipisahkan dengan kemalangan. Faktor utamanya adalah apabila semakin ramai pengguna di jalan raya, maka semakin tinggilah risiko berlakunya kemalangan. Mungkin ada pengguna yang terlalu gembira dan ingin cepat sampai ke destinasi sehingga mereka mengabaikan aspek keselamatan.

Dalam masa yang sama, bekalan darah di hospital semakin berkurangan untuk menampung permintaan terutama bagi pesakit yang cedera parah. Sebulan berpuasa menyebabkan ramai penderma turut 'berpuasa' menderma darah kerana kekurangan tenaga.

Apatah lagi saat tibanya satu Syawal, kesibukan menyambut hari yang bahagia menyebabkan perkara lain ditolak ke tepi.

"Ketika umat Islam merayakan Aidilfitri, mereka yang bukan Islam pula dalam mood bercuti, tentulah menderma darah menjadi perkara terakhir yang mereka fikirkan," kata Koordinator Nasional Kempen Derma Darah Pra Ramadan ANSARA (Persatuan Bekas Pelajar-pelajar Maktab Rendah Sains MARA), Dr. Halim Abu Bakar.

Kempen Derma Darah Pra Ramadan edisi ketiga yang dijalankan Ansara dengan kerjasama Pusat Darah Negara dan AEON Co. baru-baru ini berjaya mengumpul sebanyak 6,357 pain di 36 tempat seluruh Malaysia.

Melepasi sasaran awal iaitu sebanyak 6,000 pain, Dr. Halim berkata, kejayaan ini cukup membanggakan memandangkan empat lokasi terpaksa dibatalkan saat akhir berikutan kebimbangan penularan Influenza A H1N1.

Sebagai perbandingan, kempen ulung yang dijalankan pada 2007 hanya mengumpul 2,160 pain di 13 tempat di sekitar Semenanjung. Manakala kempen kedua tahun lalu sebanyak 4,138 pain berjaya dikumpulkan di 32 tempat termasuk empat di Sabah.

Kesemua darah ini dikumpul seminggu sebelum berpuasa bagi menampung kekurangan bekalan darah menjelang Ramadan disebabkan umat Islam berpuasa.

Menurut Dr. Halim, memandangkan hayat maksimum simpanan darah adalah selama 42 hari, ia hanya boleh digunakan bagi menampung bekalan sepanjang lebih kurang seminggu berhari raya.

"Selain kemalangan, bekalan darah juga diperlukan ibu bersalin, penghidap penyakit darah, pesakit yang menjalani pembedahan dan bermacam masalah kesihatan lain," ujarnya.

Untuk itu, diharapkan semua pihak tidak kira agama, kaum dan keturunan tampil untuk menderma darah bagi menampung keperluan di musim perayaan ini.

Bagi umat Islam yang sedang merayakan Aidilfitri, diharap kedatangan hari penuh kebahagiaan dan kegembiraan ini membuatkan kita tidak lupa kepada tanggung jawab sosial dan mereka yang memerlukan.

Kunjungilah mana-mana hospital kerajaan terdekat bagi menjayakan misi ini. Cuba bayangkan andai kita atau keluarga kita mengalami situasi cemas di mana memerlukan bekalan darah, tentunya kita tidak mahukan sesuatu yang buruk berlaku.

Namun, pastikan anda tidak tergolong dalam kumpulan berisiko, sama ada membahayakan penerima atau diri sendiri jika menderma darah .

Anda juga boleh mendapatkan maklumat lanjut mengenai pendermaan darah dari laman web Pusat Darah Negara (PDN), www.pdn.gov.my atau dengan menghubungi talian 03-26933888.


Ditulis oleh:
Bintu Rasyada A. Rahman

Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment