Peminat Setia Doktor Pakar

Monday, September 21, 2009

Beringat Sambil Beraya

Hari Raya Aidilfitri, pada 1 Syawal 1430 Hijrah semakin hampir. Rata-rata dapat dilihat umat Islam mula membuat persediaan menyambut hari lebaran. Ramai berpusu-pusu membeli baju, peralatan rumah baru dan juga kuih raya.

Tidak kurang juga golongan yang berhijrah mencari rezeki, mencari-cari pengangkutan untuk pulang ke kampung tatkala kebanyakan tiket pengangkutan awam telah habis dijual.

Minggu terakhir berpuasa ini juga dikatakan membawa banyak dugaan, kebanyakannya kerana ramai di antara kita yang tidak sabar menantikan ketibaan Syawal. Namun, jangan dilupa 10 hari terakhir Ramadan membawa lebih banyak kebaikan, di antaranya tersembunyi malam keberkatan Lailatul Qadar.

Waspada

Bagi tahun-tahun sebelum ini, tumpuan utama di minggu terakhir Ramadan adalah keselamatan orang ramai yang bergerak pulang ke kampung. Ini kerana musim perayaan juga merupakan musim banyak kemalangan berlaku, tidak kira di kalangan pengangkutan awam mahupun persendirian.

Tahun ini, keselamatan tetap menjadi agenda utama! Tetapi, tumpuan kini perlu dibahagikan bersama untuk kesihatan penumpang, terutamanya yang menaiki pengangkutan awam.

Kehadiran Influenza A H1N1 di musim perayaan ini memerlukan kita lebih berhati-hati di tempat tumpuan umum, terutamanya yang padat. Ini bukan sahaja di dalam kenderaan awam, malahan di terminal pengangkutan!

Dengan mengelakkan jangkitan semasa dalam perjalanan pulang ke kampung halaman, kita bukan sahaja melindungi diri, malahan akan melindungi ahli keluarga di kampung dari ancaman H1N1. Ini paling penting bagi mereka yang kembali ke pangkuan ibu bapa yang uzur atau tergolong dalam kumpulan berisiko tinggi mengalami komplikasi jika dijangkiti H1N1.

Bukan H1N1 semata-mata, kita juga perlu berwaspada dengan tahap kesihatan diri. Mereka yang sakit, tidak kira selesema, demam, pening atau sebarang penyakit yang menjejaskan fungsi deria, perlu lebih berwaspada di jalan raya.

Berhati-hati ketika memandu dan pastikan penyakit yang dihidapi tidak disebar kepada orang lain jika anda menjadi penumpang. Bagi yang mengalami gejala selesema mahupun kumpulan berisiko, gunakan topeng mulut dan hidung jika berada di tempat tumpuan umum yang padat.

Selagi boleh, gunakan bahan pencuci tangan antiseptik untuk mengelakkan penyebaran kuman, dari permukaan yang disentuh tangan, kepada diri dan ahli keluarga. Kesemua langkah pencegahan ini juga tidak menelan belanja yang besar, jauh sekali jika dibandingkan dengan nyawa insan tersayang.

Kepulangan

Dalam perjalanan pulang, pasti ramai yang terbayang-bayang wajah keluarga yang menunggu di kampung. Bermacam rancangan bertandang, bersahur, berbuka dan sambutan Hari Raya dirancang.

Walaupun baru di hari-hari terakhir Ramadan, pasti ramai yang sudah mula kunjung-mengunjung sesama sanak-saudara. Di sini, perlu diingatkan sekali lagi supaya kita semua lebih berwaspada. Dalam suasana gembira, jangan dibiar ada detik duka!

Bagi yang sakit, terutamanya gejala selesema, pastikan anda tidak menghabiskan banyak masa di tempat tumpuan umum, rumah saudara-mara, serta kurangkan hubungan terus dengan ahli keluarga, selagi boleh. Ini bukan sahaja bagi mengelakkan penularan H1N1 malahan dapat memberi anda lebih peluang berehat dan pulih.

Mereka yang mengalami sebarang bentuk penyakit, jangkitan kuman mahupun penyakit kronik juga perlu bijak menilai situasi diri. Dapatkan nasihat dan rawatan doktor jika tahap kesihatan diri semakin teruk. Bagi yang mempunyai keperluan perubatan berpanjangan, pastikan bekalan ubat mencukupi untuk sepanjang musim perayaan di kampung halaman.

Lebih penting lagi, kawal tabiat pemakanan anda dalam suasana keseronokan Hari Raya! Jangan menjadi pelahap sehingga tidak cukup tangan mencuba pelbagai hidangan lazat ketika berbuka, mahupun hidangan Hari Raya.

Ini terutamanya untuk mereka yang mempunyai penyakit kronik, seperti diabetes dan tekanan darah tinggi. Perlu lebih berwaspada dengan apa yang dimakan.

Timbunan daging yang lazat, kuih raya yang manis, di setiap rumah yang dikunjungi. Berhati-hati dan berpada-pada. Jangan biarkan pilihan anda di Hari Raya menjadikan Ramadan dan Syawal ini terakhir untuk anda!


Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment