Peminat Setia Doktor Pakar

Tuesday, September 15, 2009

Puasa Tangan

Mikroorganisma, kuman! Kumpulan hidupan halus melibatkan virus, bakteria, protozoa, fungi dan sebagainya ini berada di sekeliling kita, sepanjang masa.

Bilangannya berpuluh ribu kali ganda lebih banyak memandangkan saiznya yang amat kecil dan kemampuannya membiak dan merebak dengan mudah dan pantas.

Ini jelas kelihatan dari situasi pandemik global akibat penularan virus Influenza A H1N1, yang merentasi hampir semua penempatan manusia di seluruh dunia.

Halus

Kuman, secara umumnya, memang sekumpulan makhluk yang kurang disenangi manusia kerana sering digambarkan sebagai kotor dan membawa penyakit. Pandangan ini adalah benar, dan juga salah!

Sememangnya tamadun manusia diketahui sering dibelenggu ancaman kuman yang menyebabkan penyakit mahupun membawa maut, sejak sejarah tamadun mula dicatatkan lagi.

Penemuan antibiotik, penisilin, pada 1928 serta ubat antiviral sekitar 1980-an (selepas bermulanya pemetaan genetik virus) telah membolehkan manusia menentang jangkitan kuman secara khusus dan berkesan.

Namun, seperti mana-mana hidupan, setiap kuman yang diserang menggunakan antibiotik, antivirus ataupun ubat-ubat lain akan membentuk adaptasi dan ketahanan terhadap ubat tersebut.

Hasilnya, muncul spesies-spesies kuman baru dengan daya ketahanan tinggi seperti Methicillin-resistant Staphylococcus aureus (MRSA), yang asalnya cuma bakteria penumpang biasa di permukaan kulit dan hidung kita.

Pembentukan ketahanan atau rintangan terhadap ubat banyak didorong oleh penyalahgunaan ubat oleh pesakit dan juga kakitangan kesihatan.

Walaupun ketahanan itu tetap akan terbentuk, prosesnya dipercepatkan melalui penggunaan ubat seperti antibiotik dan antiviral oleh pesakit yang tidak memerlukannya, atau pengambilan ubat dengan cara yang salah.

Bagaimanapun, tidak semua kuman itu kotor dan membawa penyakit. Bakteria biasa di permukaan kulit dan di dalam usus kita banyak membantu dalam pertahanan badan terhadap jangkitan kuman berbahaya lain. Bakteria dan fungi juga makin banyak digunakan dalam makanan (roti) dan minuman (kultur probiotik), sementara virus kini diaplikasikan sebagai satu kaedah rawatan (suntikan bahan genetik - DNA)

Puasa Tangan

Sebenarnya, telah menjadi maklumat umum peranan besar tangan kita dalam menyebarkan kuman pembawa penyakit. Sebelum ini, berlaku kes-kes keracunan makanan di sekolah dan di waktu banjir. Kini tersebar pula virus selesema, H1N1, juga kebanyakannya melalui tangan (ke hidung atau mulut).

Hakikatnya, tangan dan mulut manusia merupakan yang tempat paling banyak kuman, tetapi kebanyakannya tidak berbahaya. Namun, bayangkan bagaimana jika tangan dihinggapi kuman (bakteria, virus, protozoa) yang berbahaya. Tambahan pula, tangan itu yang menguruskan makanan, mahupun tangan sendiri yang mengutip 'tetamu tidak diundang' di dalam pengangkutan awam mahupun di tempat tumpuan umum.

Tangan bersentuh mulut, boleh menyebarkan kuman punca keracunan makanan (seperti bakteria Salmonella), ataupun tangan ke hidung (menyebar virus H1N1) menjejaskan sistem pernafasan.

Untuk itu, sepanjang bulan puasa ini, pastikan anda menjaga mulut, mata, telinga, dan juga tangan dari membawa mudarat kepada diri sendiri. Ini amat mudah dengan amalan menjaga kebersihan diri dan persekitaran di samping amalan berwuduk, yang boleh membantu membersihkan permukaan tangan, muka dan kulit badan. Pilih hidup yang suci dan bersih!


Ditulis oleh:
Nurul Anuar Kari

Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment