Peminat Setia Doktor Pakar

Tuesday, September 15, 2009

Kualiti Hidup Sepanjang Ramadan

Kualiti hidup adalah apabila kita dapat mengekalkan kesihatan tubuh badan daripada penyakit atau kecederaan. Hidup berkualiti juga bermaksud kita dapat menjalankan kehidupan seharian tanpa halangan penyakit atau faktor yang boleh menyebabkan penyakit atau kecederaan.

Memang tidak dapat dinafikan bahawa pengambilan makanan secara berlebihan daripada keperluan kalori yang sepatutnya, boleh mengundang penyakit.

Tenaga daripada sumber makanan yang dikenali sebagai kalori ini, jika berlebihan dan tidak digunakan maka ia nya akan ditukar menjadi lemak dan disimpan di dalam tisu-tisu badan kita seperti di pembuluh darah, organ-organ dalaman seperti jantung dan bahagian-bahagian badan tertentu terutama di bahagian lengan, pinggang, pinggul atau paha.

Ramadan mengajar kita untuk merancang dan mengurangkan pengambilan makanan secara berlebihan mengikut keperluan seharian kita.

Makanan yang tidak diambil sepanjang hari-hari berpuasa dapat mengurangkan kalori yang berlebihan pada hari-hari kita tidak berpuasa.

Sumber tenaga untuk aktiviti sistem badan dan harian kita hanya dibekalkan oleh sumber makanan yang diambil semasa sahur dan sumber simpanan lemak kita.

Justeru itu, pengurangan berat badan boleh direalisasikan sepanjang Ramadan ini sekiranya kita tidak mengambil makanan secara berlebihan semasa berbuka puasa di samping meneruskan aktiviti fizikal seperti bersenam dan beriadah seperti hari-hari biasa.

Ramadan, Pakaian Semakin Longgar atau Ketat?

Kita mungkin sedar bahawa kita akan berasa longgar apabila memakai seluar semasa bulan Ramadan disebabkan ukur lilit pinggang yang mengecil dan akan kembali sempit menjelang Syawal.

Ini menunjukkan bahawa sepanjang Ramadan pengambilan kalori kita adalah sedikit berbanding Syawal. Nisbah ukur lilit pinggang dan pinggul (WHR) boleh digunakan untuk mengenalpasti perubahan pada badan kita. Penambahan berat badan kita akan lebih ketara di bahagian pinggang dan pinggul.

Bahagian ini jugalah akan menjadi salah satu petunjuk kepada tahap kesihatan kita.

Bentuk badan yang mana kita inginkan, sama ada berbentuk buah epal atau pir ? WHR akan dapat menggambarkan keadaan bentuk badan anda. WHR yang normal adalah:

>> 0.95 atau ke bawah 0.80 atau ke bawah (berisiko rendah)

>> 0.96 ke 1.0 0.81 ke 0.85 (berisiko sederhana)

>> 1.0 dan keatas 0.85 dan ke atas (berisiko tinggi)

Cara pengukuran WHR ini adalah cara yang paling mudah selain pengukuran Body Mass Index (BMI) bagi mengenalpasti tahap aktiviti fizikal kita, kadar penggunaan tenaga kalori daripada pengambilan makanan atau kecenderungan kita untuk mengalami penyakit-penyakit kronik seperti kencing manis, darah tinggi, sakit sendi atau sebagainya.

Cara Mengukurnya Adalah Seperti Berikut:

>> Ukur lilitan pinggang anda di paras pusat menggunakan pita pengukur menggunakan unit sentimeter atau inci

>> Ukur lilitan pinggul dikawasan yang paling besar atau lebar

>> Bahagikan ukur lilitan pinggang kepada ukuran lilitan pinggul dan rujuk hasil bahagi tersebut kepada jadual di atas bagi mengetahui kedudukan bentuk badan anda

Jika sekiranya keputusan WHR seperti tertera di jadual di atas dan bentuk badan anda menyamai bentuk buah epal lebih daripada menyamai bentuk buah pir makan risiko untuk mendapat penyakit disebabkan kegemukan adalah tinggi.

Melalui pemerhatian anda di depan cermin sudah pasti anda dapat mengenali bentuk badan anda tanpa perlu pengukuran WHR.

Tetapi jika sekiranya anda adalah seorang yang prihatin terhadap tahap kesihatan walaupun bentuk badan menyamai bentuk epal anda akan terus memantau perkembangan badan menggunakan teknik pengukuran ini.

Jika sekiranya anda dilahirkan dengan bentuk fizikal yang besar (keturunan) dan menyamai bentuk buah epal ini, bukan bermakna hidup anda akan sentiasa dihantui oleh penyakit-penyakit berbahaya disebabkan makanan melainkan anda dapat mengamalkan gaya hidup yang sihat melalui program pendidikan dan promosi kesihatan yang boleh diperolehi di hospital atau pusat-pusat kesihatan:

>> Sentiasa mengekalkan berat badan yang ideal

>> Pengambilan makanan yang seimbang dan berkhasiat

>> Senaman yang betul dan berterusan

>> Tabiat hidup yang sihat dan berkualiti


Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment