Peminat Setia Doktor Pakar

Saturday, September 26, 2009

Lingkaran Hayat

Ramai orang akan terkejut apabila mengetahui bahawa ilmu CPR (cardiopulmonary resuscitation) sahaja tidak mencukupi untuk membantu mangsa yang terhenti nafas serta degupan jantungnya. Orang ramai perlu membantu dengan langkah selanjutnya iaitu defibrilasi. Langkah-langkah ini termasuk dalam bantuan kecemasan yang dipanggil lingkaran hayat (chain of survival).

Terhenti

Lingkaran hayat merupakan empat lingkaran yang menerangkan langkah-langkah yang perlu diambil untuk membantu mangsa yang berhenti bernafas dan jantung terhenti.

Jika keempat-empat lingkaran ini dapat dilakukan dengan baik, kebarangkalian untuk mangsa tersebut dapat diselamatkan adalah lebih cerah.

Keempat-empat lingkaran itu ialah:

1) Pengaktifan jaringan perkhidmatan kecemasan dengan kadar yang segera.

2) Melakukan CPR dengan kadar yang segera.

3) Melakukan defibrilasi dengan kadar yang segera.

4) Memberikan perawatan jantung lanjutan dengan kadar yang segera.

Jika dilihat kepada lingkaran hayat ini, lingkaran 1 hingga 3 merupakan tindakan yang boleh dan seharusnya dilakukan oleh orang ramai yang berada di tempat kejadian.

Sementara lingkaran 4 pula merupakan perawatan jantung yang lebih canggih dan melibatkan paramedik dan doktor, menggunakan kelengkapan yang bersesuaian.

Perawatan canggih ini akan mengambil masa yang agak lama kerana perlu menunggu ketibaan ambulans.

Justeru itu, sangat penting untuk orang ramai mempunyai tahap kesedaran tinggi mengenai lingkaran hayat, agar lingakaran 1 hingga 3 dapat dilakukan secepat mungkin.

>> Pengaktifan Jaringan Perkhidmatan Kecemasan

Apabila seseorang melihat mangsa berada dalam keadaan tidak sedarkan diri, dia hendaklah memberitahu orang ramai untuk menelefon hospital atau ambulans.

Projek 'Satu Bangsa, Satu Nombor' merupakan satu langkah bijak kerajaan memperkenalkan satu talian kecemasan untuk sebarang kes kecemasan.

Semenjak Julai 2007, talian 999 digunapakai oleh seluruh rakyat Malaysia untuk panggilan kecemasan.

>> Melakukan Resusitasi Jantung dan Paru-paru

Resusitasi jantung dan paru-paru (CPR) hendaklah dilakukan dengan kadar segera. Bagaimanapun, pastikan tiada bahaya yang boleh mengancam nyawa sendiri sebelum memulakan dengan menilai tahap respons atau kesedaran mangsa.

Panggil mangsa dan berikan tepukan pada bahunya. Jika tiada respons, lakukan langkah ABC beriku:

A: (airway) Mulakan dengan membuka saluran pernafasan. Dongakkan kepala dan langutkan dagu mangsa. Langkah ini penting untuk mengelakkan lidah mangsa menutup saluran pernafasan. Pastikan saluran pernafasan mangsa tidak tersekat dan tiada sebarang bendasing di dalamnya.

B: (breathing) Nilai tahap pernafasan mangsa dengan melihat kepada pergerakan dada. Gunakan telinga untuk mendengar bunyi pernafasan dan merasa dengan pipi sama ada terdapat hembusan angin pernafasan dari hidung mangsa atau tidak. Jika tiada pernafasan, berikan dua kali bantuan pernafasan. Bantuan pernafasan yang berjaya dapat dilihat kepada pergerakan dada mangsa yang naik dan turun.

C: (circulation) Jika tiada tanda-tanda hidup seperti bernafas, batuk, tersedak atau gerakan anggota, lakukan CPR pada mangsa tersebut. Pemeriksaan nadi tidak digalakkan kepada orang awam kerana kajian menunjukkan kebanyakan mereka tidak dapat mengenalpasti nadi dengan baik dan kebiasaannya mereka mengambil masa yang agak lama. Akibatnya, CPR tidak dilakukan dalam masa yang cepat.

>> CPR

Lakukan tekanan dada sebanyak 30 kali dengan kiraan yang pantas; diikuti dengan dua kali bantuan pernafasan.

Langkah ini hendaklah dilakukan secara berterusan sehingga kepenatan atau mangsa kembali pulih atau bantuan ambulans sampai.

Jika ada di antara orang ramai yang tahu cara untuk melakukan CPR, anda digalakkan membantu dan memperkenalkan diri anda dengan mengatakan "saya tahu bagaimana untuk melakukan CPR dan sedia membantu".

Melakukan CPR sememangnya memenatkan jika dilakukan seorang diri.

Terdapat 4 jenis rentakan jantung yang memerlukan CPR iaitu asystole (tiada langsung aliran elektrik jantung), aktiviti elektrik jantung tetapi tidak bernadi (pulseless electrical activity), takikardia ventrikular tidak bernadi dan fibrilasi ventrikular.

>> Melakukan defibrilasi dengan kadar yang segera

Defibrilasi merupakan satu kaedah di mana tenaga elektrik dalam kuantiti terapeutik dialirkan ke jantung mangsa untuk menghentikan arithmia dan mengembalikan rentak jantung yang normal.

Ia digunakan untuk pesakit yang jantung dan pernafasannya terhenti akibat fibrilasi ventrikular dan takikardia ventrikular tidak bernadi.

Berdasarkan Panduan CPR dan Perawatan Jantung Antarabangsa, defibrilasi merupakan antara kemajuan terhebat dalam perawatan resusitasi.

Ia mampu memulihkan mangsa yang mengidap fibrilasi ventrikular dan takikardia ventrikular tidak bernadi jika diberikan dalam minit-minit awal jantung dan pernafasan mangsa berhenti.

Justeru itu, semi-auto exsternal defibrilator (AED - automated external defibrillator) merupakan defibrilator mudah alih yang telah diperkenalkan untuk kegunaan orang ramai.

Ia mempunyai langkah-langkah pengendalian yang mudah dan selamat. Bagaimanapun, pastikan anda tidak menyentuh pesakit ketika aliran elektrik (shock) diberikan.

AED juga tidak sepatutnya digunakan di tempat-tempat yang basah kerana aliran elektrik boleh berlaku yang mungkin membahayakan nyawa individu berhampiran.

Dalam satu artikel yang diterbitkan oleh Malaysian Journal of Medical Sciences, saranan diberikan agar penduduk Malaysia mempelajari dan menghayati peri pentingnya CPR dan belajar menggunakan AED.

AED juga hendaklah diletakkan di tempat-tempat yang strategik. Di negara-negara maju, AED dengan mudah didapati di tempat-tempat awam dan anggota bomba dan polis juga diajar untuk menggunakan AED.

>> Memberikan perawatan jantung lanjutan dengan kadar segera

Apabila ambulans sudah sampai, CPR dan defibrilasi akan diambil alih oleh perkhidmatan kecemasan hospital.

Langkah ini memerlukan paramedik atau doktor terlatih dalam perawatan lanjutan.

Ubat-ubatan akan diberikan melalui aliran vena dan punca jantung dan pernafasan terhenti akan disiasat.

Jika lingkaran 1 hingga 3 dapat diberikan secara berkualiti, kemungkinan mangsa dapat diselamatkan adalah cerah.

>> Saranan

AED merupakan alat yang sangat penting dan disarankan kepada pihak yang berwajib agar ia ditempatkan di bangunan-bangunan Pentadbiran di Putrajaya, lapangan-lapangan terbang, di dalam setiap kapal terbang yang melibatkan penerbangan antarabangsa, Menara Berkembar Petronas, pelantar-pelantar minyak, pasar raya besar dan lain-lain tempat yang strategik.

Kecemasan boleh berlaku pada bila-bila masa dan hanya mereka yang bersedia sahaja mampu menghadapinya dengan baik.


Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment