Peminat Setia Doktor Pakar

Monday, June 23, 2008

Probiotik Masalah Wanita

SOALAN:
"Saya seorang wanita yang kerap mengalami masalah kewanitaan seperti jangkitan yang menyebabkan saya mengalami masalah keputihan. Masalah ini tentunya tidak menyenangkan kerana ia menimbulkan rasa gatal, mengeluarkan bau dan turut menjejaskan hubungan intim dengan suami. Selepas pengambilan antibiotik keadaan akan pulih, namun ia kerap berulang kembali. Adakah masalah ini boleh dibantu dengan pemakanan tambahan?,".


JAWAPAN:

Pengeluaran cecair keputihan yang luar biasa yang disertai oleh bau lazimnya menjadi indikasi kepada jangkitan, sama ada jangkitan bakteria atau kulat/yis. Ada juga di kalangan wanita yang mengalami kegatalan yang serius, bengkak dan kemerahan yang menjejaskan aktiviti-aktiviti harian.

Mereka yang mempunyai sistem imun yang lemah dan menghidap diabetes merupakan antara golongan yang lebih mudah mendapat jangkitan. Antara penyebab lazim termasuklah ketidakseimbangan flora vagina dan pertumbuhan bakteria berbahaya yang berlebihan, perubahan hormon, gangguan pH vagina, faktor kebersihan dan sebagainya.

Berbeza dengan pengambilan antibiotik yang mengganggu keseimbangan flora vagina, strain probiotik ini mengembali dan mengekalkan flora vagina serta membantu menangani masalah urogenital dengan lebih berkesan. Probiotik dari strain Lactobacillus GR-1™ dan Lactobacillus RC-14® diperakui dapat mengelak dan merawat jangkitan bakteria (Bacteria Vaginosis) dan vaginitis yis. Strain probiotik ini juga membantu merencat dan mengawal patogen vagina dengan mengeluarkan protein anti jangkitan dan mencegah pelekatan organisma berbahaya pada sel epitelium serta mencegah pertumbuhan bakteria dan yis.

Amalan-amalan berikut mungkin membantu mengekalkan kesihatan vagina wanita:

>> Sentiasa menjaga kebersihan, termasuk juga pasangan anda.

>> Memakai pakaian dalam daripada kapas dan elakkan memakai seluar yang ketat.

>> Membersihkan bahagian genital dari depan ke belakang setiap kali selepas membuang air.

>> Diet yang seimbang merupakan kunci untuk melawan jangkitan urogenital. Kurangkan makanan manis dan karbohidrat ringkas, terutamanya semakin jangkitan.

>> Minum lapan hingga sepuluh gelas air setiap hari untuk menyingkirkan bakteria.


Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my

1 comment:

  1. Hai doktor..blh terangkan tentang ankle???saya pernah patah kaki..selepas pulih ankle sy xblh bergerak seperti dulu ia macam mengeras...kenapa ye??dan bagai mane cara memulihkan nya??

    ReplyDelete