Peminat Setia Doktor Pakar

Sunday, May 11, 2008

Masalah Sistem Penghadaman Berpanjangan

SOALAN:
Saya mengalami masalah penghadaman sejak sekian lama. Ini adalah berdasarkan simptom-simptom yang kerap dialami seperti kerap kembung perut yang bukan sahaja mendatangkan ketidakselesaan, tetapi juga adakalanya memalukan apabila kerap mengeluarkan angin. Saya sering ke farmasi untuk mendapatkan ubat bagi menanganinya, namun ia lebih bersifat sementara. Adakah masalah ini boleh diperbaiki dengan pengambilan suplemen tertentu?


JAWAPAN:
Masalah penghadaman boleh dikenal pasti dengan kehadiran simptom-simptom yang disebutkan tadi. Simptom-simptom lain yang kerap dialami termasuklah rasa loya dan mungkin menyebabkan muntah, rasa pedih ulu hati, rasa sakit atau tidak selesa pada bahagian atas abdomen, sembelit dan juga senang mendapat cirit birit.

Antara penyebab yang dikenal pasti termasuklah penghasilan asid perut yang berlebihan atau kurang, tabiat pemakanan yang tidak sihat, kekurangan enzim penghadaman, alahan laktosa (susu), masalah gastrik dan juga keradangan perut.

Pengambilan probiotik sebagai sebahagian daripada suplemen harian adalah digalakkan terutamanya dalam memperbaiki masalah penghadaman serta melegakan simptom gastrousus. Bakteria bermanfaat dari jenis Lactobacillus acidophilus NCFM, terbukti secara klinikal membantu mengurangkan simptom-simptom akibat masalah sistem penghadaman. Pengambilannya membantu mengembalikan keseimbangan flora (kandungan bakteria) usus dan terbukti dalam melegakan ketidakhadaman, kembung, angin serta mengawal atur pergerakan usus. Lactobacillus acidophilus NCFM juga mampu melekat pada permukaan usus dan baik untuk sistem pertahanan badan, penghadaman, pencegahan cirit-birit dan melegakan keracunan makanan.


Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my

No comments:

Post a Comment