Peminat Setia Doktor Pakar

Thursday, March 12, 2009

Punca Kuasa Kehidupan

Badan manusia terdiri daripada bertrilion sel. Bagaimana badan berfungsi bergantung kepada bagaimana sel yang banyak itu bertindak dan berfungsi. Untuk mempunyai badan yang sihat, setiap satu sel dalam badan mestilah mengeluarkan tenaganya sendiri kerana sel-sel tersebut tidak boleh meminjam tenaga antara satu sama lain.

Di dalam sel, tenaga dibuat oleh struktur mikroskopik dikenali sebagai mitokondria. "Mitokondria ialah janakuasa sel-sel kita," ujar Pengarah Genomics Core di Institut Buck Untuk Penyelidikan Usia di Novato, California, Simon Melov. "Ia menukarkan makanan menjadi tenaga dalam bentuk Adenosina Trifosfat (ATP), yang digunakan oleh badan untuk menampung hidup."

Untuk membolehkan sel menukar makanan kepada tenaga, ia memerlukan jisim menyerupai vitamin yang dikenali sebagai Koenzim Q10 (Co Q10). Tanpa Co Q10, badan kita tidak dapat mengolah tenaga, dan tanpa tenaga tidak mungkin ada kehidupan. Tanpa Mitokondria yang berfungsi dengan baik, maka sudah tentu tidak akan wujud tenaga.

Kebanyakan sel dalam badan manusia mengandungi kira-kira 500 hingga 2,000 mitokondria. Mitokondria juga membentuk sehingga 60 peratus isipadu sel-sel otot dan 45 peratus isipadu sel jantung. Mitokondria adalah agak luar biasa di kalangan struktur dalam sel kerana ia mempunyai gen (DNA) sendiri, dan DNA Mitokondria lebih mudah rosak dalam menempuh kegiatan hidup harian kita.

Kecacatan Fungsi Mitokondria

Sejak kepincangan fungsi mitokondria dihuraikan buat pertama kalinya pada tahun 1960-an, bidang perubatan telah mencapai kemajuan dalam memahami peranan mitokondria dalam kesihatan, penyakit dan penuaan. Kerosakan mitokondria telah dianggap sebagai penyumbang utama terhadap proses penuaan.

Mitokondria yang rosak juga akan menyebabkan penyakit. Sebenarnya, lebih 200 penyakit keturunan telah pun dikaitkan dengan fungsi mitokondria yang rosak, termasuklah Alzheimer, kencing manis, kanser, penyakit jantung dan strok.

Setiap kali mitokondria mengolah tenaga, ia juga mengeluarkan radikal bebas yang amat memudaratkan dan ia mestilah disingkirkan sebelum boleh menyebabkan kerosakan. Radikal bebas ini, jika tidak dineutralkan, boleh menyebabkan kemusnahan yang dahsyat terhadap setiap bahagian mitokondria, termasuklah DNA dan membrannya. Membran mitokondria adalah kunci bagi proses pengeluaran tenaga. Jika membran itu rosak, maka pengeluaran tenaga akan berkurangan dan toksin pula akan menimbun dan akhirnya akan merosakkan sel. Sekiranya banyak sel yang rosak, ini akan mengganggu fungsi organ terbabit. Kombinasi Asid Alfa Lipoik (ALA), Acetyl L-Carnitine (ALCAR) dan Co Q10 boleh membantu mengurangkan kemusnahan mitokondria oleh radikal bebas dan menjaga fungsi mitokondria.

Co Q10, ALCAR dan ALA

Kombinasi bersinergi tiga unsur ini dapat membantu mengekalkan mitokondria yang sihat dan paras tenaga yang optimum.

i) Co Q10 merupakan bahan penting untuk pengeluaran tenaga. Apabila kita semakin berumur, pengeluaran Co Q10 oleh badan semakin berkurangan dan sistem pengeluaran tenaga mula menjadi perlahan. Otak didapati tidak setajam dahulu, jantung tidak berdegup sebegitu cekap dan badan mudah keletihan.

Paras Co Q10 yang rendah menjejaskan setiap aspek kehidupan, dari aspek kesihatan serta mempercepatkan penuaan. Maka tidak hairanlah mengapa saintis menganggapkan sistem pengeluaran tenaga badan sebagai sistem yang paling asas. Ia juga merupakan sistem induk tenaga yang menggerakkan segala fungsi utama badan. Namun, sistem yang paling penting ini pada sebahagian besarnya sentiasa diabaikan, dan akibatnya telah membawa kesengsaraan terhadap kehidupan hampir setiap insan yang melepasi usia 30 tahun.

Punca Kekurangan Co Q10;

l Pemakanan - Co Q10 dikeluarkan oleh setiap sel dalam badan. Mengeluarkan Co Q10 membabitkan proses merangkumi 17 langkah yang memerlukan sekurang-kurangnya lapan jenis vitamin, beberapa mineral surih dan asid amino tyrosine. Kekurangan dalam mana-mana satu nutrien ini akibat amalan pemakanan kurang baik boleh menghalang pengeluaran Co Q10 badan.

l Penuaan - paras Co Q10 dalam badan akan mencapai kemuncak pada umur 20 tahun dan selepas itu mula merosot. Penurunan paling ketara boleh dilihat selepas umur 40 tahun, ketika Co Q10 badan susut 40 peratus berbanding ketika berumur 20 tahun. Pada usia 70 tahun, Co Q10 akan susut sehingga 60 peratus.

ii) Acetyl L-Carnitine (ALCAR)

Acetyl L-Carnitine (ALCAR) merupakan suatu bahagian semulajadi bagi membran dalaman mitokondria, terutamanya dalam jantung, otak dan otot. Oleh itu, untuk mengekalkan kesihatan jantung, fungsi daya ingatan dan pemikiran yang optimum, kita perlu memastikan badan mempunyai ALCAR yang mencukupi. Oleh kerana paras ALCAR merosot dengan peningkatan usia, pengambilan suplemen ALCAR adalah penting kerana ia membantu memulihkan fungsi mitokondria.

Satu lagi fungsi ALCAR yang sangat penting ialah keupayaannya untuk membakar asid lemak (lemak) untuk mengeluarkan tenaga. ALCAR terlibat dalam pengangkutan asid lemak yang berantai panjang ke dalam mitokondria untuk ditukarkan menjadi tenaga. Fungsi jantung terjejas kerana mengalami kebuluran sumber bahan bakar utamanya, iaitu lemak. Pengambilan ALCAR dapat membantu memperbaiki proses pengangkutan itu, justeru lebih banyak asid lemak boleh dimasukkan ke dalam mitokondria bagi menyokong fungsi jantung.

iii) Asid Alfa Lipoik (ALA)

Asid Alfa Lipoik (ALA) merupakan antioksidan yang amat mujarab dan ia membantu meneutralkan radikal bebas. Kajian menunjukkan penggunaan ALA akan mengurangkan tekanan oksidatif (kerosakan angkara radikal bebas) secara mendadak dalam jantung. Jika tekanan oksidatif dikurangkan, kerosakan kepada mitokondria juga akan dikurangkan.

ALCAR dan ALA

Gabungan ALA dan ALCAR dapat membantu memperbaiki prestasi daya ingatan dan daya pemikiran di kalangan orang dewasa yang berumur. Terdapat bukti menunjukkan mitokondria dalam otak amat penting untuk fungsi daya ingatan dan pemikiran. Kepincangan fungsi mitokondria otak dikaitkan dengan beberapa bentuk demensia akibat penuaan seperti penyakit Alzheimer dan Parkinson. Kedua-dua ALA dan ALCAR dapat menembusi lapisan penghadang darah-otak dan memanfaatkan otak.

Walaupun tugas ALA dan ALCAR berbeza, kedua-duanya dapat berfungsi bersama dalam menjaga tekanan oksidatif dan kemerosotan pengeluaran tenaga yang berlaku dengan peningkatan usia, membolehkan jantung dan otak berfungsi dengan lebih baik.

Penjagaan Mitokondria

Kombinasi Co Q10, ALCAR dan ALA boleh memberi manfaat kepada kesihatan badan. Mereka yang berada dalam lingkungan umur 40-an, atau yang lebih muda sekalipun dapat merasai manfaatnya. Manfaat yang paling biasa dilaporkan ialah peningkatan tenaga sepanjang hari dan kecerdasan mental yang lebih baik.

Jika anda sedang mengambil suplemen Co Q10 larut air setiap hari, tidak perlu berhenti. Cuba tambahkan dengan pengambilan ALCAR dan ALA. Kombinasi yang bersinergi ini dapat membantu mencegah kerosakan mitokondria dan menggalakkan pengeluaran tenaga. Kerosakan mitokondria dan fungsi mitokondria yang cacat dalam pengeluaran tenaga dikaitkan dengan kemunculan beberapa penyakit. Oleh itu, penjagaan mitokondria yang baik merupakan peluang yang terbaik untuk mengekalkan kesihatan sel, organ dan badan anda sehingga ke akhir hayat.

Maklumat dalam artikel ini adalah untuk tujuan pendidikan sahaja dan seharusnya tidak digunakan sebagai ganti nasihat kesihatan peribadi. Jika anda sedang mengalami masalah kesihatan, anda dinasihatkan supaya berjumpa dengan pengamal pakar kesihatan.



Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment