Peminat Setia Doktor Pakar

Tuesday, October 25, 2011

Pengganti Gula Pasir

Dianggarkan antara 10 hingga 15 peratus rakyat Malaysia menghidapi penyakit kencing manis jenis II dan hampir 20 peratus lagi mempunyai pra kencing manis . Tetapi malangnya, lebih 50 peratus daripada mereka tidak menyedari mereka dihidapi oleh penyakit kencing manis . Yang menakutkan ialah bukan penyakit, tetapi akibat dari menderita penyakit ini.

Jika seseorang itu menghidapi penyakit kencing manis , maka dia menghadapi risiko lebih tinggi untuk menderita keadaan-keadaan yang berikut - tekanan darah tinggi, aterosklerosis, kegagalan jantung kongestif, neuropati, disfungsi erektil, osteoporosis, kanser, katarak, kegagalan buah pinggang dan penuaan pramasa.
Namun demikian, penyakit kencing manis jenis II boleh dicegah dan bagi mereka yang menghidapinya masih ada lagi peluang dan harapan.

Berdasarkan pengetahuan yang betul disertai dengan keazaman yang kuat, keadaan ini bukan sahaja boleh dikawal malahan dalam beberapa kes ia boleh dipulihkan sama sekali.

Atas keprihatinan tentang isu kesihatan ini, Uptrend 2U yang merupakan sebuah syarikat e-dagang memperkenalkan One Drop Sweetener,

Menurut ahli biokimia, Prof. Dr. Sofie Marzuki, One Drop Sweetener ini adalah pemanis 100 peratus semula jadi yang pertama di dunia dikeluarkan daripada pati tulen Sugar Cane Essential (SCE) yang dihasilkan dengan teknologi nano untuk memberi kelebihan tidak terdapat pada pemanis-pemanis lain.

"Ia boleh digunakan untuk memaniskan minuman panas atau sejuk dan memberi perasa kepada makanan baik yang dimasak, gril atau bakar. Ia tidak mengandungi gula atau karbohidrat yang boleh meningkatkan risiko kencing manis," Jelas Dr. Sofie.

Berkongsi

Dalam pada itu, duta Uptrend 2U, Amy Search berkongsi pengalaman mencuba pemanis ini dan mendapat reaksi yang baik daripada ahli keluarga dan kawan-kawan yang turut mencubanya.

"Saya pernah memberi kakak saya yang menghidap kencing manis untuk mencuba produk ini. Selain minum, kakak saya cuba menyapu pemanis ini di bahagian lukanya dan Alhamdulillah ia kering. Malah saya juga memberi pemain drum Search, Yazid mencubanya. Yazid juga lebih bertenaga selepas mencubanya," katanya.

Tambah Amy, One Drop Sweetener juga senang dibawa kerana disimpan dalam botol kecil. Amy menceritakan pengalamannya mengunjungi kedai makan dan memesan minuman tanpa gula. Dengan adanya pemanis ini, Amy tidak memerlukan gula pasir sebaliknya hanya mencampurkan setitik pemanis ini, rasa minuman itu sedap.

Gamat

Dalam pada itu, Uptrend 2U turut memperkenalkan produk gamat, NutriSense Nutri Gamat Gold. Produk ini diperakukan bapa gamat Malaysia, Profesor Dr. Ridwan Hashim yang mempelopori pengajian tentang nilai pemakanan gamat sejak tahun 1980.

Uptrend 2U turut memperkenalkan penapis kepala pancuran mandian jimat tenaga yang menyingkirkan klorin tosik, radikal bebas dan bakteria dengan berkesan. Pada masa sama, ia mengeluarkan bahan galian serta menambahkan kandungan oksigen dalam molekul air menyebabkan kulit dan rambut menjadi lebih sihat.

Pelancaran

Pelancaran produk-produk baru ini telah diadakan di pekarangan Wisma Uptrend 2U di pusat membeli-belah Jaya One, di Petaling Jaya, baru-baru ini.

Pelancaran itu telah dilakukan oleh Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Susie Yeoh dan disaksikan oleh Presiden Pemasaran Antarabangsa, Gary Gan dan juga duta produk itu, penyanyi Amy Search.

Turut hadir pada majlis itu ialah dua pencipta produk terbaru tersebut iaitu Prof. Dr. Ridzuwan Hashim yang mencipta Nutri Gamat Gold dan Prof. Dr. Sofie Marzuki pencipta One Drop Sweetener.

Sehingga kini antara produk keluaran Uptrend 2U yang mendapat permintaan ramai ialah minuman kesihatan Kopi Beras Merah dan Kopi X'sotica, produk penjagaan peribadi Lumi Glow serta, haruman Confidenz.

Symptom kencing manis

>> Kerap rasa dahaga dan membuang air kecil.
>> Menghadapi masalah jangkitan kulat pada kemaluan.
>> Penglihatan kurang jelas.
>> Pesakit datang dengan komplikasi seperti penyakit buah pinggang.

Individu yang berisiko

>> Mempunyai sejarah keluarga yang menghidap diabetes seperti ibu bapa, adik-beradik atau datuk nenek.
>> Wanita yang mengalami keguguran atau melahirkan bayi yang besar iaitu melebihi 9 oz atau 4 kilogram.
>> Mereka yang gemuk.
>> Mereka yang mengalami GTG.
>> Mereka yang menghidap hipertensi.
>> Paras kolesterol yang tinggi.
>> Mereka yang berusia 40 tahun ke atas.

Ditulis oleh: Rabiatul Adawiyah Koh Abdullah   
Dipetik dari: http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment