Peminat Setia Doktor Pakar

Sunday, May 15, 2011

Waspada Suplemen Herba


SOALAN
Saya berusia pertengahan 30-an dan telah mendirikan rumah tangga. Saya pernah mendengar bahawa paras testosteron boleh menjejaskan kualiti hubungan intim di kalangan lelaki . 

Selain itu, saya juga berminat dengan suplemen herba yang dikatakan boleh membantu masalah kemerosotan fungsi seks. Bolehkah diterangkan serba sedikit mengenai masalah ini?

Yatim,
Johor

JAWAPAN: 
Saudara Yatim,

Paras hormon testosteron di kalangan lelaki biasanya mula menurun apabila mencapai umur 40-an dan kadar penurunan bergantung kepada kesihatan fizikal seseorang lelaki tersebut. Ini bermaksud jika beliau mengalami masalah obesiti, masalah jantung, penyakit kronik seperti diabetes, paras hormon tersebut akan menurun dengan kadar yang lebih cepat. Sebaliknya jika seseorang lelaki itu menjalani kehidupan yang sihat sejahtera dan tidak mempunyai masalah kesihatan, kemungkinan paras hormon testosteron akan terus stabil.

Paras hormon testosteron yang rendah akan memberi kesan negatif terhadap nafsu seks dan juga mungkin akan menyebabkan kurang ketegangan zakar atau disfungsi ereksi (erectile dysfunction). Di pasaran sekarang, terlalu banyak produk produk suplemen herba yang dijual bahkan banyak yang bercampur dengan ubat-ubatan yang berbahaya atau terlarang. Saya ingin menasihatkan saudara untuk memastikan suplemen herba tersebut didaftarkan dengan Kementerian Kesihatan dan mempunyai bukti-bukti kukuh bahawa ia berkesan tanpa memberi kesan yang memudaratkan saudara.

Ada sesetengah herba yang telah pun menjalani kajian khusus dan boleh meningkatkan fungsi seks tetapi sebagaimana yang saya katakan semak dulu dan bincang dengan doktor anda agar tidak menyesal di kemudian hari.

Dipetik dari: http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment