Peminat Setia Doktor Pakar

Tuesday, December 01, 2009

Jangan Malu Bincang OAB

A sesuatu yang normal sebagai sebahagian daripada proses penuaan," luah pesara guru, Mary, 65. Ada pula yang menganggap ia sebagai perubahan gaya hidup. "Saya selalu tahu di mana tandas berada,'' kata seorang akauntan, David, 50.

Seorang peguam, Ellen, 42 berkata, saya takut menjalinkan hubungan intim."

"Jika saya berjaga malam, saya takut jatuh tetapi jika saya tidak bangun, saya takut katil saya basah," ujar pesara mekanik, George, 76.

Siapakah mereka? Mereka adalah golongan yang tidak sedar tentang penyakit kehilangan kawalan pundi kencing (OAB).

Realitinya, OAB bukan saja boleh merunsingkan, tetapi mungkin boleh memalu dan mengehadkan kehidupan harian individu yang berdepan dengan masalah seumpama itu.

Kebetulan, OAB jarang menjadi perbincangan di kalangan masyarakat tetapi ia sebenarnya mempengaruhi jutaan manusia tidak kira jantina dan umur mereka.

Justeru itu, bagi meningkatkan keprihatinan orang ramai mengenai masalah OAB, beberapa langkah awal perlu diambil bagi membantu pesakit mengatasi perasaan malu mereka.

Antaranya, pesakit perlu digalakkan untuk berbincang mengenai masalah OAB. Selain itu, pesakit perlu dididik bahawa OAB bukan proses penuaan yang normal dan sebaliknya, adalah masalah lazim tetapi memerlukan rawatan perubatan.

Kebanyakan pesakit menguruskan sendiri masalah dihadapi kerana tiada peralatan saringan yang membolehkan OAB dikesan selain mengetahui gejalanya.

Terapi lain termasuklah membuat perubahan terhadap amalan pemakanan dan tingkah laku, menggunakan rangsangan elektrikal, senaman dan maklum balas biologi.

Perubahan terhadap amalan pemakanan antara yang boleh dilakukan ialah mengurangkan minum air pada waktu malam, tidak mengambil kafein dan menambahkan pengambilan serat dalam makanan.

Untuk tingkah laku antara strategi mengawal kebocoran air kencing ialah berhenti dan berdiri tegak, tenang dan rehat badan serta berjalan menuju ke bilik air dalam keadaan biasa

Penasihat Perubatan Pfizer Malaysia dan Singapura, Dr. Mohd Nawi Wahid berkata, kajian yang dibuat di 30 buah klinik swasta Malaysia mendapati 35 peratus pesakit yang mengalami OAB tidak pernah membincangkan simptom mereka dengan doktor.

Beliau berkata, 83 peratus daripada 450 orang yang berumur 30 tahun ke atas masih merasakan OAB boleh diatasi. Manakala 25 peratus lagi beranggapan perkara ini tidak penting.

"Daripada jumlah itu, hanya 14.7 peratus yang didiagnosis mengalami OAB dan 58.8 peratus tidak dapat dikesan kerana masalah mengambil ujian air kencing ketika lawatan semasa," katanya pada sidang media di Le Meridien, Kuala Lumpur baru-baru ini anjuran Pfizer Malaysia.

Dalam pada itu, Perunding Urologi, Universiti Rome, Itali, Dr. Andrea Tubaro, memberitahu 11 hingga 22 peratus orang dewasa yang berumur 40 tahun ke atas di Eropah, Asia dan Amerika Syarikat menghidap OAB.

Dr. Andrea berkata, kajian menunjukkan OAB turut menyerang golongan muda dan tua.

Hasil kajian turut menunjukkan OAB amat biasa dialami oleh masyarakat dunia berbanding penyakit lain seperti asma, diabetes, alzheimer dan kanser.

Kajian

"Berdasarkan kajian dibuat didapati jumlah perbezaan antara wanita dan lelaki yang mendapatkan rawatan bagi masalah OAB, tidaklah begitu banyak perbezaan.

Bagaimanapun, paling nyata kajian menunjukkan ramai tidak berbincang mengenai masalah kawalan pundi kencing mereka dengan doktor kerana beranggapan tiada apa yang boleh dilakukan ataupun terlalu segan untuk membincangkannya.

"Pesakit wanita misalnya, berasa tidak selesa untuk mendapatkan rawatan dengan doktor lelaki kerana pada masa ini kebanyakan pakar urologi adalah lelaki. Malah, di Barat juga tidak ramai yang tampil untuk mendapatkan rawatan doktor," katanya.

Beliau berkata, kebanyakan kes OAB yang dikesan oleh doktor bukan ketika individu berkenaan mendapatkan rawatan bagi mengatasi masalah itu, sebaliknya disebabkan pemeriksaan atau masalah untuk penyakit lain.

Dr. Andrea memberitahu, walaupun OAB membuatkan rutin kehidupan individu itu terjejas, masih ramai yang tidak mendapatkan rawatan.

Tanpa disedari pesakit, OAB menyebabkan masa tidur terganggu dan berasa letih kerana terpaksa kerap ke tandas.

Gejala yang dialami oleh lelaki dan perempuan adalah sama tetapi anatomi berbeza. Bagi lelaki, tanda-tanda OAB banyak membawa kepada kelenjar prostat.

"Gejala OAB mungkin bermula sebagai satu masalah ringan. Kekerapan untuk kencing akan meningkat, dan lama kelamaan menjadi terlalu terdesak dan akhirnya menimbulkan gejala inkontinens terdesak yang lebih serius.

"Bagi lelaki pula menahan kencing lebih kerap mungkin boleh menolong memanjangkan masa di antara kekerapan ke tandas, individu juga boleh melakukan senaman untuk melatih semula pundi kencing dan menguatkan otot yang menyokong pundi kencing dan uretra (tiub yang membawa air kencing)" jelasnya.


Ditulis oleh:
Rabiatul Adawiyah Koh Abdullah

Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment