Peminat Setia Doktor Pakar

Monday, November 30, 2009

ED Petanda Awal Penyakit Jantung

Disfungsi erektil (ED) sering dianggap sementara atau merupakan isu psikologi. Bagaimanapun, pengamal perubatan kini memberi amaran bahawa ED - subjek yang selalunya dipinggirkan, mempunyai implikasi mengancam nyawa.

Sekiranya rawatan gagal didapati, terdapat peningkatan bukti perubatan yang menunjukkan bahawa ED merupakan amaran awal kepada penyakit kardiovaskular.

Pakar perunding dan Ketua Unit Urologi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Madya Dr. Zulkifli Md. Zainuddin menyokong fakta berkenaan.

Jelas beliau, kedua-duanya berkongsi punca yang sama dan salah satu penyakit vaskular adalah kardiovaskular atau penyakit arteri yang membawa risiko serangan jantung.

"Meskipun tidak semestinya semua lelaki yang mengalami ED menghadapi risiko penyakit jantung, namun kami sarankan pesakit mengambil langkah proaktif dan berjumpa doktor untuk mengenal pasti faktor-faktor risiko," katanya ketika menyampaikan ceramah Fungsi Ereksi pada Pelancaran Kempen Kesihatan Kardiovaskular, baru-baru ini.

Di Malaysia, secara purata dianggarkan tiga dalam lima lelaki (3:5) urban berusia 40 tahun ke atas mengalami masalah ED.

Insiden ini meningkat mengikut usia di mana ED turut didapati berlaku kepada satu dalam lima (1:5) lelaki berusia antara 50 dan 59 tahun, lelaki berusia 60 hingga 69 tahun (2:5) serta lelaki berusia 70 tahun ke atas (3:5).

Risiko

Menurut Dr. Zulkifli, mendapatkan bantuan rawatan ED bukan sahaja boleh mengurangkan risiko penyakit jantung malah mampu mengembalikan keyakinan diri, meningkatkan pencapaian seksual dan memulihkan hubungan dengan pasangan.

Aspek kekerasan dan tempoh ereksi merupakan pertimbangan yang diambil semasa rawatan.

Bagaimanapun bilangan pesakit ED yang tampil mendapatkan rawatan terlalu sedikit.

"Ramai yang menganggap ED sebagai masalah psikologikal, sementara, tidak serius atau sebahagian daripada proses penuaan.

"Apabila tidak berkongsi atau mendapatkan bantuan doktor, pesakit mengambil jalan mudah dan mencuba pelbagai jenis 'ubat kuat' yang boleh memudaratkan," kata beliau.

Tambahnya lagi, lelaki perlu meningkatkan pengetahuan mengenai ED dan memahami punca serta akibatnya terhadap kesejahteraan hidup mereka.

Sebenarnya, ereksi bermula dengan stimulasi deria atau mental. Impuls dari otak dan saraf berkaitan menyebabkan otot 'corpora cavernosa' berehat.

Ini membolehkan darah disalurkan dan mewujudkan tekanan dalam 'corpora cavernosa' sekali gus menjadikan zakar mengembang.

Sekiranya ereksi gagal dicapai dan dikekalkan dalam perhubungan seksual, maka seseorang itu dikatakan mengalami ED.

Punca

Terdapat beberapa penyebab fizikal ED. Bagaimanapun punca yang paling lazim ialah ke kurangan aliran darah ke zakar dan kerosakan saraf.

Simptom ini mencadangkan 'arteriosclerosis' (pengerasan dan pengecutan arteri) yang memperlahan atau mengurangkan penyaluran darah ke seluruh tubuh dan boleh menjurus kepada impoten (mati pucuk).

"ED boleh menjadi simptom kepada penyakit berterusan yang menjejaskan harga diri lelaki dan perhubungan dengan pasangannya, jika dibiarkan tanpa rawatan," ujarnya.

Tetapi, kata Dr. Zulkifli, ED perlu diambil serius kerana boleh menjadi petanda kewujudan dan 'serangan senyap' penyakit arteri koronari.

Secara purata ED muncul dua hingga tiga tahun sebelum simptom penyakit berkenaan. Jadi, jika pesakit mengalami masalah mendapat atau mengekalkan ereksi, dia perlu mendapatkan nasihat doktor.

Rawatan

Hari ini, ED boleh dirawat dengan terapi dan ubat-ubatan. Walaupun terdapat terapi ED boleh membantu mengembalikan ereksi dan ketegangan, pesakit perlu bertanya diri mereka adakah ia turut membantu mengekalkan ketahanan?

Kaji selidik Bayer Schering Pharma mendedahkan, pesakit menganggap ketahanan sebagai elemen utama untuk mencapai kepuasan normal.

Semasa kaji selidik itu, satu kajian Endurance atau ketahanan menggunakan pendekatan 'jam randik' bagi mengukur kekuatan pesakit ED dan jangka masa ereksi dengan tepat dijalankan.

Menerusi kajian itu, pesakit mengambil pil yang lazim digunakan untuk merawat ED bagi membantu melegakan otot serta meningkatkan pelepasan darah ke alat kelamin sewaktu stimulasi seksual.

"Hasilnya mendapati pesakit ED kini bukan sahaja menikmati kespontanan tetapi ereksi yang lebih memuaskan hati pasangan.

"Bahkan jangka panjang ereksi lelaki turut berjaya dicapai dan memuaskan pasangan masing-masing," katanya.


Ditulis oleh:
Diyana Rose Kamalludeen

Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment