Peminat Setia Doktor Pakar

Tuesday, October 06, 2009

Saiz Zakar Bukan Faktor Utama Kepuasan

SOALAN:
Saya berumur 20 tahun. Saya memiliki zakar bersaiz kecil lebih kurang 10 inci panjang dan ukur lilit lebih kurang sembilan sentimeter. Tetapi adik saya yang berumur 14 tahun memiliki zakar lebih besar. Adakah cara untuk menambah saiz zakar tanpa menggunakan alat tertentu? Apakah saya sebenarnya mempunyai masalah dengan zakar saya?

Musykil


JAWAPAN:
Saudara memiliki saiz panjang zakar yang normal. Malah saiz zakar lelaki semasa ereksi secara purata antara empat hingga enam inci dengan ukur lilit antara empat hingga enam sentimeter.

Kepanjangan zakar berbeza antara individu dan berbeza dari segi saiz semasa tiada ereksi (flaccid) dan ketika ereksi. Kajian menunjukkan seorang lelaki yang mempunyai zakar panjang semasa keadaan flaccid, mencatat penambahan kepanjangan sedikit semasa ereksi berbanding mereka yang memiliki saiz zakar pendek semasa flaccid.

Saudara tidak perlu gusar mengenai perbezaan saiz zakar dengan adik yang berumur 14 tahun. Saudara perlu tahu saiz zakar bukannya faktor utama menentukan kepuasan pasangan saudara.
Bersama Pakar Urologi Prof Madya Dr Zulkifli Md Zainuddin, Ketua Unit Urologi, Pusat Perubatan UKM, Cheras.
tanyadrxy@bharian.com.my


Ditulis oleh:
Prof Madya Dr Zulkifli Md Zainuddin
Pakar Urologi,
Ketua Unit Urologi, Pusat Perubatan UKM, Cheras

Dipetik dari:
http://www.bharian.com.my

No comments:

Post a Comment