Peminat Setia Doktor Pakar

Wednesday, April 30, 2008

Untuk Iktibar


PNEUMONIA atau radang paru-paru boleh membawa maut, terutamanya bagi kanak-kanak dan warga emas.




















Bagi Ritzzamoni Rosli dan suami, Rosaimi Yusoff, pengenalan pertama dengan penyakit pneumokokal hampir menyebabkan mereka kehilangan anak bongsu, Ros Aqidah Rosli Rosaimi.

Ros Aqidah dilahirkan pada 6 Mei 2007 di sebuah hospital swasta di Kuala Lumpur secara normal, tanpa sebarang komplikasi dan dengan berat 2.4 kilogram. Mimpi ngeri keluarga ini berlaku tanpa disedari, mengejutkan dan tidak disangka-sangka apabila Ros Aqidah menghidap pneumonia ketika berusia tiga bulan.

Menurut Ritzzamoni, anak kecilnya itu cuma demam sedikit, yang datang dan pergi selama tiga hari tanpa simptom pelik, tiada batuk atau hidung berhingus.

“Pada hari ketiga, Ros Aqidah tidak memberikan tindak balas seperti biasa dan hanya tidur berjam-jam lamanya, tidak menangis dan tidak bangun untuk menyusu.

“Pada mulanya, kami hanya biarkannya tidur, tetapi saya perasan warna kulitnya berubah dan juga kelihatan menghadapi masalah untuk bernafas,” katanya.

Ibu bapa kepada empat orang anak ini kemudian bergegas mencari doktor terdekat sebelum diarahkan doktor tersebut supaya membawa Ros Aqidah ke hospital dengan segera. Ibu bapa mana tidak ketakutan dalam keadaan tidak pasti apa yang berlaku sebenarnya sedangkan anak mereka sihat sepenuhnya sebelum ini.

Ros Aqidah dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) dan dipasangkan alat bantuan pernafasan selepas doktor mengesahkannya menghidap pneumonia akibat jangkitan bakteria Streptococcus pneumoniae. Pedih untuk ibu muda ini melihat badan kecil anak tersayang dicucuk jarum dan dimasukkan bermacam jenis tiub.

“Saya fikir hanya orang dewasa yang boleh terkena pneumonia dan hanya dapat berdoa supaya anak sembuh. Syukurlah Ros Aqidah memberi tindak balas positif terhadap rawatan.

“Ros Aqidah menangis tetapi tidak mengeluarkan bunyi kerana dipasang tiub sementara tangannya diikat (elakkan cabut tiub). Saya cuma boleh menyentuh tetapi tidak dapat mendakapnya,” ujar Ritzzamoni.

Mereka menyalahkan diri sendiri di atas apa yang berlaku dan memikirkan mereka mungkin kurang berjaga-jaga dan patut lebih berhati-hati. Sebagai ibu bapa kepada empat orang anak, Ritzzamoni dan suaminya langsung tidak pernah mendengar mengenai penyakit pneumokokal sama ada daripada doktor atau rakan-rakan. Mereka juga tidak pernah tahu ada vaksin untuk mengelakkannya, tidak diberikan pilihan untuk mengambil vaksin tersebut dan ianya tidak disertakan dalam jadual vaksinasi anak.

Ros Aqidah dibenarkan pulang selepas dua minggu di hospital. Ritzzamoni dan suaminya membuat keputusan untuk terus memberikan vaksin pneumokokal untuk Ros Aqidah dan tiga anak yang lain, Ros Aqilah Rosli, Ros Afiqah Rosli, Muhammad Afiq Rosli serta anak kakak Ritzzamoni.

“Kami juga memaklumkan semua orang yang kami kenali mengenai vaksin tersebut. Walaupun kosnya hampir RM1,000 seorang, nilai ini tidak dapat dibandingkan dengan mimpi ngeri yang terpaksa kami lalui sebelum ini.

“Ia juga harga kecil berbanding terpaksa melihat anak terlantar sakit di hospital, sedangkan penyakit yang boleh membawa maut ini boleh dielakkan,” jelas Ritzzamoni.

Menurutnya lagi, pengalaman tersebut mengubah keluarganya dan dia sendiri memilih untuk berhenti dari kerjaya di sebuah bank untuk menjaga anak-anak.

Ritzzamoni menegaskan keluarga lebih penting daripada kerjaya atau wang dan keluarganya bernasib baik Ros Aqidah berjaya dirawat dan pulih sedangkan ramai anak kecil lain menemui ajal akibat penyakit pneumokokal.

“Anak kepada rakan abang saya juga meninggal akibat penyakit ini. Oleh itu, kami mahu membantu meningkatkan kesedaran umum mengenai penyakit ini dan memaklumkan adanya vaksin untuk melindungi anak,” ujarnya.

Ritzzamoni juga mendakwa terpaksa membayar kos rawatan RM15,000, tidak termasuk kos rawatan susulan, untuk Ros Aqidah menjalani ujian imbasan Sinar-X, fisioterapi dada, sedutan cecair, diberikan morfin dan ujian darah harian.

Selain itu, dia dan suami juga terpaksa mengambil cuti kecemasan dan mengorbankan masa dari tiga anak yang lain untuk menjaga anak bongsunya itu di hospital. Ritzzamoni memohon semua doktor meluangkan masa untuk memaklumkan orang ramai mengenai penyakit ini dan vaksinnya di samping menjelaskan siapa mangsanya, risiko jangkitan, rawatan dan kaedah pencegahan.

“Walaupun tak mampu mendapatkan vaksin tersebut tetapi sekurang-kurangnya ibu bapa yang dimaklumkan boleh mengambil langkah pencegahan.

“Janganlah difikirkan kos sebagai perkara utama dan biar ibu bapa sendiri memilih untuk mengambil vaksin pneumokokal atau tidak,” tegasnya.

Ritzzamoni juga mencadangkan pilihan vaksinasi pneumokokal mungkin boleh disertakan di dalam jadual vaksinasi anak walaupun tidak diwajibkan.

“Nyawa anak tidak ternilai. Lindungilah mereka daripada kuman dalam pergaulan harian dengan orang atau kanak-kanak lain,” katanya.


Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment