Peminat Setia Doktor Pakar

Thursday, July 31, 2008

Kanser Buat Wanita Paranoid



SEORANG jururawat menunjukkan cara-cara pemeriksaan sendiri payudara bagi mengesan tanda kanser.



















Setiap wanita yang berusia 40 tahun ke atas kini berhak untuk berfikiran paranoid apabila menyentuh isu kanser yang merupakan pembunuh nombor satu kaum Hawa di Malaysia dan dunia.

Menurut pakar, statistik wanita berisiko terhadap penyakit kanser payu dara dan servik sentiasa meningkat tahun demi tahun. Terkini, seorang dalam 11 wanita atau kira-kira 10 peratus dikhuatiri menghidap kanser.

Pakar bedah Hospital Kuala Lumpur (HKL), Dr. Juliana Abdul Latif menjelaskan, statistik penghidap kanser payu dara bukan sahaja meningkat malah membimbangkan apabila kebanyakan kes gagal diketahui puncanya.

“Pertambahan bilangan kes ini disebabkan kesedaran yang semakin meluas di kalangan wanita dan usaha ini mesti terus diberi penekanan kerana pengesanan awal boleh memudahkan rawatan untuk pesakit tersebut termasuk mengelak pembuangan payu dara.

“Langkah pencegahan sebenarnya kini agak sukar dan dalam kebanyakan kes tidak dapat dipastikan faktornya walaupun setelah dikaji daripada segi pendedahan kepada hormon estrogen juga sejarah keluarga.

“Berdasarkan pengalaman saya, ini bergantung kepada nasib, oleh itu wanita mesti membuat pengesanan awal. Jika kesan dari awal, kita dapat sekurang-kurangnya membantu keseluruhan proses pemulihan pesakit itu,’’ katanya.

Dr. Juliana memberitahu, antara tanda-tanda awal kanser payudara yang boleh dikesan sendiri oleh pesakit adalah sakit pada payudara atau keluar cecair dari puting.

Justeru, wanita harus lebih memberi tumpuan kepada melakukan pemeriksaan payudara sendiri (BSE) setiap bulan atau lima hari selepas haid serta membuat ujian mamogram setiap tahun untuk mengurangkan risiko terhadap penyakit itu.

Ketua Unit Pengurusan Kesihatan Reproduktif, Bahagian Reproduksi Manusia Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga (LPPKN), Kamarul Faridah Kamarul Zaman berkata, seramai 4,489 wanita di seluruh negara mengambil bahagian dalam Program Subsidi Mamogram sepanjang tempoh Mei 2007 hingga 2008.

Daripada jumlah itu, katanya, 308 kes dirujuk untuk pemeriksaan lanjut kerana menunjukkan tanda-tanda ketulan manakala 18 lagi positif kanser.

“Untuk memohon subsidi mamogram sebanyak RM50, wanita boleh pergi ke salah sebuah daripada 50 klinik LPPKN yang ada di seluruh negara.

“Pesakit hanya perlu mendaftar, manakala jururawat akan memeriksa dan menemu bual untuk memastikan pesakit itu layak sebelum merujuk ke pusat mamogram, terdekat yang berdaftar dengan kita,’’ katanya.

Selaras tujuan itu, Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd. (UP&D) mengambil inisiatif menganjurkan Seminar Kanser Wanita: Pencegahan dan Rawatan pada 24 Julai lalu di Grand Ballroom, Hotel Grand Seasons Kuala Lumpur, bermula 8.30 pagi hingga 5 petang.

Turut berlangsung pelancaran buku dengan tajuk yang sama, dihasilkan oleh Ketua Jabatan dan Pakar Perunding Kanan, Jabatan Obstetriks & Ginekologi Hospital Sultanah Bahiyah Alor Star, Dr. Mohd. Rushdan Md. Noor.


Ditulis oleh:
Diyana Rose Kamalludden

Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment