Peminat Setia Doktor Pakar

Saturday, April 26, 2008

Kecederaan Ligamen ACL

SOALAN:
Doktor,saya ingin bertanya tentang kecederaan lutut yang saya alami semasa bermain futsal kira-kira lapan bulan lalu. Kecederaan ini berlaku semasa saya melompat untuk menanduk bola. Sebelum kaki mencecah lantai, lutut saya meletup dan saya jatuh.

Lutut dalam keadaan baik pada luarannya dan hanya bengkak sedikit. Selepas rawatan di klinik, kaki saya beransur pulih. Tiada imbasan sinar-X dilakukan dan saya cuma diberikan ubat tahan sakit. Jika tidak melakukan aktiviti lasak, lutut saya tidak sakit.

Tetapi, jika melakukan aktiviti seperti berlari dan melompat, lutut saya terasa longgar dan terasa seperti berpintal (twist).

Tapi, tiada kesan luaran yang dapat dilihat. Kadangkala semasa solat, iaitu duduk antara dua sujud, lutut akan sakit seperti kekejangan dan saya perlu meluruskan semula kaki.

Jika lutut saya berbunyi selepas diluruskan, rasa kekejangan itu akan hilang tetapi kalau tidak berbunyi, rasa sakit itu hanya akan hilang selepas dua hingga tiga jam.

Perkara ini juga membataskan pergerakan saya sebagai pelajar yang aktif bersukan. Apakah pendapat doktor mengenai masalah saya ini? Terima kasih.

Hanim


JAWAPAN:
Kecederaan lutut yang dialami saudari adalah salah satu kecederaan yang paling lazim dilihat di klinik ortopedik saya.

Gambaran yang saudari berikan tentang mekanisme kecederaan tersebut juga adalah sangat klasikal bagi kecederaan kepada Ligamen Krusiat Anterior atau Anterior Cruciate Ligament (ACL) iaitu salah satu ligamen yang terpenting di dalam sendi lutut.

Artikel saya berkenaan kecederaan ACL ini juga pernah diterbitkan di dalam Mingguan Malaysia keluaran 21 Oktober 2007.

Secara ringkasnya ligamen ACL adalah ligamen yang terletak di tengah-tengah sendi lutut dan ianya berfungsi sebagai penstabil statik untuk mengelakkan translasi sendi dan rotasi (pusingan) yang berlebihan.

Kecederaan berlaku kerana sewaktu ‘mendarat’ selepas melompat, kaki melekat di atas tanah dan lutut berpusing atau ‘rotate’ secara berlebihan menyebabkan ACL anda terkoyak.

Koyakan ACL menghasilkan bunyi letupan ‘pop’. Lutut akan bengkak pada kebanyakan kes dan selalunya pesakit tidak dapat meneruskan aktiviti yang dijalankannya. Lazimnya imbasan sinar-X akan dilakukan untuk menentukan tiada kecederaan pada tulang.

Untuk kecederaan ACL pula, selalunya imbasan sinar-X lutut kelihatan normal dan kesan koyakan ACL adalah lebih jelas dilihat melalui pemeriksaan khusus seperti imbasan MRI (magnetic resonance imaging).

Selain MRI, perlu juga dipastikan tiada kecederaan lain seperti kecederaan kepada meniskus berlaku di dalam sendi lutut.

Ligamen ini (ACL) tiada potensi untuk pulih sendiri tanpa pembedahan di atas sebab-sebab tertentu, iaitu kedudukannya di dalam lutut yang mempunyai cecair synovial, jarak koyakan dan bentuk ligamen selepas terkoyak menyukarkannya untuk sembuh secara semula jadi.

Oleh itu, simptom yang dialami saudari sekarang adalah kesan koyakan ligamen ACL yang menyebabkan sendi lutut menjadi tidak stabil khususnya dalam pergerakan yang melibatkan rotasi atau ‘twisting’.

Dalam sukan bola sepak, pergerakan ‘cutting’ juga tidak boleh dilakukan bagi seseorang yang mengalami kecederaan ligamen ACL.

Dalam jangka masa panjang, sendi lutut yang tidak stabil bakal merosakkan struktur rawan dan akan menjalani degenerasi (kemerosotan) lebih pantas lagi berbanding lutut yang normal.

Oleh itu, keadaan sendi lutut yang tidak stabil akan kekal sehinggalah pembedahan dilakukan ke atas ligamen ACL iaitu pembedahan rekonstruksi ACL secara Artroskopi (minimal invasive) menggunakan tendon di sekitar lutut seperti hamstrings atau bone-patella-bone tendon, tanpa mengganggu mekanik sendi lutut sekiranya digunakan.

Sekiranya saudari tidak berhasrat untuk aktif bersukan semula, kebanyakan pesakit memilih untuk tidak melakukan pembedahan.

Akan tetapi, sekiranya ingin aktif semula dalam sukan, pembedahan rekonstruksi ACL amat disarankan dan bagi jangka masa panjang, pembedahan ini akan menstabilkan semula sendi lutut anda dan proses degenerasi atau kerosakan (penuaan) sendi lutut tidak akan dipercepatkan.

Jangkaan masa untuk kembali bersukan sepenuhnya secara normal adalah hanya enam bulan selepas pembedahan dan hanya selepas tiga bulan untuk membolehkan saudari menjalankan latihan joging.

Jangka masa ini juga bergantung kepada tahap anda melakukan rehabilitasi dan fisioterapi mengikut saranan pakar ortopedik anda.

Untuk maklumat lanjut, dapatkan pemeriksaan dengan pakar ortopedik (kecederaan sukan) untuk gambaran yang lebih jelas lagi.


Ditulis oleh:
Dr Khaizatul Ezam Abu Bakar
Pakar Perunding Ortopedik dan Trauma,
Pakar Artroskopi dan Kecederaan Sukan,
Pusat Perubatan Kelana Jaya (KJMC)

Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

3 comments:

  1. hi,
    my little finger on the right hand-side got hit by the papaya. or we can describe it like got hit by the falling object. this happens when i try to catch the papaya from the tree then it suddenly falls on my little finger. now the little finger was fracture. i have done the x-ray on it. It seems that the proximal phalanx have bent in other direction. the fracture occurs between the proximal phalanx and the middle phalanx. the accident happens about a month ago. now it totally back to normal just that my little finger cannot be bend like normal. like normal the bones will try to form on it own in order to re-join the fracture. what should i do in order to get back my normal little finger so i can move it freely as I wanted to.

    ReplyDelete
  2. Macamana saya nak bertanya soalan pada dr khaizatul? Ada email @ boleh email saya di are_lyn79@yahoo.com.

    Saya ingin bertanya tentang tulang yang hilang..

    ReplyDelete
  3. Salam..doktor lutut sya sering sakit kblakngan ini...baru2 ini lutut saya sblh kanan membengkak...langsung tk boleh diluruskan atau dibengkokn.sya dmasukkqn ke hospital..smasa di hospital doktor telh mengeluarkqn cecair berwarna kuning memalui suntikan..dan bengkak hilang dlm masa 5 minit...saya cuma diberi ubat antibiotik dlm kndungan yg banyak...slpas 1bulan..pnyakit sya berulang kembali..boleh sya thu penyebabnya doktor..dan langkah yg perlu sya ambil

    ReplyDelete