Peminat Setia Doktor Pakar

Saturday, April 26, 2008

Cara Terbaik Memberus Gigi

Memberus dengan sempurna adalah langkah pertama untuk menjaga kesihatan gigi dan gusi. Ia mengambil masa sekitar dua minit menggunakan teknik yang betul untuk memberus gigi dengan baik. Sama ada anda menggunakan berus gigi biasa atau berkuasa elektrik, anda perlu memberus setiap bahagian mulut iaitu bahagian atas (kanan dan kiri) dan bahagian bawah (kanan dan kiri), sekurang-kurangnya selama 30 saat untuk setiap bahagian.

Apakah Cara Terbaik Memberus Gigi?

Terdapat banyak cara untuk memberus gigi anda. Tanya doktor gigi anda untuk cadangan cara terbaik melakukannya. Bagaimanapun, di sini dicadangkan beberapa teknik yang sering dilakukan menggunakan berus gigi biasa:

Langkah 1:

“Untuk permukaan luar gigi, letakkan berus pada sudut 45 darjah ke garisan gusi.

“Gunakan gerakan memberus yang lembut dan pendek, dengan menggerakkan berus antara gigi dan gusi.

Langkah 2:

“Gunakan gerakan sama untuk membersih permukaan hadapan, permukaan mengunyah geraham dan bahagian dalam (belakang) gigi.

Langkah 3:

“Untuk membersih bahagian dalam gigi hadapan, pegang berus menegak dan gunakan pergerakan lembut ke atas dan ke bawah menggunakan hujung berus.

Langkah 4:

“Jangan lupa untuk memberus sehingga dan di sepanjang garisan gusi serta pastikan anda memberus gigi di bahagian belakang.

“Juga, berus lidah anda – ia akan menjadikan nafas anda berbau lebih segar!

- Rencana ini disediakan pakar pergigian dan Oral-B Sempena Kempen Malaysia Bebas Plak Oral-B. Artikel ini akan diterbitkan setiap dua minggu sekali.

Apakah Itu Tartar?

Setiap kali anda memberus, plak yang sentiasa terbentuk di permukaan gigi ditanggalkan. Sekiranya anda membiarkan plak terbentuk, ia akan mengeras menjadi tartar (juga dipanggil kalkulus) yang hanya boleh dibuang oleh doktor gigi menggunakan peralatan pergigian khusus.

Bagaimana Saya Harus Memilih Berus Gigi Yang Betul?

Orang ramai kini mempunyai lebih banyak pilihan dalam memilih berus gigi baru, dari yang amat murah kepada yang berharga agak mahal. Selain faktor harga, orang ramai juga menghadapi kesukaran membuat pilihan dengan pelbagai bentuk, warna dan kekerasan bulu berus. Langkah permulaan terbaik adalah dengan bertanya kepada doktor gigi anda untuk saranan pemilihan berus gigi paling sesuai. Selain itu, di sini terdapat beberapa tips ketika membeli berus gigi:

* Pilih berus gigi berkepala kecil dan rekaan berus yang membantu memberus bahagian yang sukar dicapai di dalam mulut.

* Berus gigi anda perlu mempunyai berus yang lembut kepada gusi dan gigi.

* Pilih berus gigi yang mempunyai pemegang yang selesa. Kebanyakannya mempunyai pemegang antigelincir yang menjadikan ia mudah digunakan walaupun basah.

* Ingat bahawa penggantian berus gigi secara kerap menyumbang kepada konsistensi mengekalkan kesihatan gigi yang tinggi kerana kajian klinikal menunjukkan berus gigi baru mampu menanggalkan 30 peratus lebih banyak plak daripada berus berusia lebih tiga bulan.

* Berus gigi khas dengan penanda khas yang semakin pudar apabila digunakan juga boleh digunakan. Ini akan memaklumkan anda masa sesuai untuk menukar berus gigi.

* Sesetengah berus gigi direka khas dengan berus yang bersudut bagi meningkatkan luas permukaan gigi yang diberus, seterusnya menanggalkan plak walaupun dari tempat yang sukar.

Bagaimanakah Mengekalkan Gigi Putih Semula Jadi Selepas Lawatan Ke Doktor Gigi?

Semua orang mahukan gigi yang putih dan terdapat pelbagai produk di pasaran untuk melakukannya. Pengguna boleh menggunakan proses kimia yang dipanggil pemutihan. Bagaimanapun, memberus gigi bersama ubat gigi dengan kerap sudah cukup untuk menanggalkan sejumlah kotoran yang melekat pada gigi. Kesan kotoran boleh melekat pada gigi daripada minuman kopi, teh atau wain merah. Kajian menunjukkan berus gigi Oral-B CrossAction Massage telah terbukti secara klinikal mampu menanggalkan plak sehingga 90 peratus.


Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my

No comments:

Post a Comment