Peminat Setia Doktor Pakar

Tuesday, March 08, 2011

Kesihatan Kunci Kebahagiaan

Pertubuhan Kesihatan Sedunia mendefinisikan kesihatan sebagai keadaan positif atau sihat daripada segi fizikal, mental dan sosial serta bebas penyakit atau berkeupayaan.

Satu daripada cara untuk mengekal dan mendapatkan kesihatan yang baik adalah melalui pemakanan sehingga ada ungkapan menyebut 'anda adalah apa yang anda makan'.

Menyedari hakikat itu, At 19 Culinary Studio menganjurkan siri bengkel memasak, Kesihatan dan Pemakanan bermula 10 Februari hingga 21 April 2011.

Mengetengahkan pakar pemakanan dan chef jemputan berpengalaman sebagai tenaga pengajar, studio itu menawarkan kelas mempelajari ilmu masakan untuk beberapa keperluan sama ada secara asas untuk dijadikan sebagai hobi di waktu lapang, mendalami tekniknya atau perniagaan.

Studio itu kali pertama menganjurkan siri bengkel masakan pada tahun ini bagi meningkatkan kesedaran orang ramai dan membantu masyarakat mengenai diet seimbang, apa yang perlu dimakan dan bagaimana mengekalkan kesihatan melalui pemakanan sihat.

Penyelaras Program At 19 Culinary Studio, Angelin Low berkata, masyarakat hari ini berdepan atau berisiko dengan pelbagai masalah kesihatan serius termasuk kencing manis, kadar kolesterol tinggi, buah pinggang dan obesiti.

Jelasnya, siri bengkel itu juga memberi peluang kepada peserta untuk mengetahui corak pemakanan mereka, masalah kesihatan dan belajar memasak sendiri hidangan berkhasiat mengikut resipi ditentukan studio dengan penerangan serta pemantauan tenaga pengajar.

"Apa yang penting, semua ilmu dan persoalan akan diperjelaskan pakar perunding diet berpengalaman, bukannya chef kerana bengkel kali ini mengutamakan isu kesihatan dan pemakanan berkhasiat.

"Siri bengkel kami ini mengikut tajuk berbeza iaitu Saya Mempunyai Kolesterol Tinggi-Apa Perlu Saya Makan? yang diadakan pada 10 Februari lalu, Saya Mempunyai Kencing Manis-Apa Perlu Saya Makan? (24 Februari) dan Anak Saya Tidak Menggemari Sayur-Sayuran-Apa Yang Perlu Saya Beri Mereka Makan? (10 Mac) dan banyak lagi,'' katanya pada siri bengkel Saya Mempunyai Kolesterol Tinggi-Apa Perlu Saya Makan di At 19 Jalan Damansara Heights, baru-baru ini.

"Yuran dikenakan kepada peserta adalah RM207 bagi ahli dan RM230 (bukan ahli) untuk setiap siri bengkel," ujarnya.

Turut hadir, Pakar Perunding Diet, Goo Chui Hoong yang bertindak memberi penerangan mengenai isu kolesterol dan memantau peserta menyediakan hidangan.

Ditulis oleh: Faizatul Farhana Farush Khan
Dipetik dari: http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment