Peminat Setia Doktor Pakar

Thursday, January 06, 2011

Rawat Masalah Kencing Tak Tus

SOALAN:

Saya ingin mengetahui lebih lanjut mengenai saw palmetto yang banyak dicadangkan untuk kesihatan lelaki terutamanya masalah pembesaran prostat.

JAWAPAN:

Ekstrak saw palmetto yang banyak diperkatakan adalah mengenai buah daripada serenoa repens. Sejak tradisinya ia banyak digunakan dalam pelbagai masalah kesihatan bergantung kepada kaum atau masyarakat sesuatu tempat. Ada yang mengambilnya dalam bentuk jus sebagai tonik dan ada yang mengambil buah yang dalam katogeri beri ini sebagai ekspektoran dan juga sebagai antiseptik.
Buah saw palmetto ini kaya dengan asid-asid lemak dan fitosterol dan ekstraknya telah menjadi bahan kajian intensif untuk rawatan jangkitan saluran kencing serta beberapa masalah kesihatan yang lain.
Namun kajian awal saw palmetto ke atas rawatan Benign prostatic hyperplasia atau pembesaran kelenjar prostat begitu memberangsangkan. Perubahan dengan tahap ringan dan sederhana boleh dilihat dalam simptom-simptom berkaitan dan aliran kencing yang diukur. Ujian-ujian lain juga memperlihatkan perbezaan ketara dengan plasebo.
Berdasarkan ujian ke atas peserta yang mengambil 320 miligram ekstrak saw palmetto sehari, perubahan yang ketara boleh dilihat berbanding plasebo. Dengan ini, pengambilan ekstrak saw palmetto ini didapati bermanfaat dalam membantu masalah berkaitan pembesaran kelenjar prostat. Pengambilannya dianggap sesuai ia lebih mesra pengguna dan kurang kesan sampingan seperti sakit kepala.
Dalam ujian lain perubahan positif juga dicatatkan selepas pengambilan selama 90 hari. Ada yang mencatatkan perubahan positif sebelum tempoh dua bulan dan ia dianggap berkesan dalam meringankan simptom-simptom akibat pembesaran kelenjar prostat. Kerana kebolehan inilah Saw palmetto digunakan sebagai antara cadangan utama untuk memperbaiki kesihatan prostat di kalangan ahli urologi German dan Australia. Dalam formulasi terkini untuk kesihatan prostat, saw palmetto banyak digabungkan dengan pumpkin seed atau biji labu untuk kesan sinergistik.
Pembesaran kelenjar prostat bukanlah masalah luar biasa di kalangan lelaki dan risikonya bertambah apabila usia meningkat. Simptom-simptomnya mungkin berbeza dan pelbagai antara individu, namun simptom umum termasuklah aliran air kencing yang lemah, kerap kali merasa desakan untuk kencing, lebih susah untuk memulakan atau menghentikan kencing, air kencing boleh menitis dan beberapa lagi.
Masalah berkaitan kencing tak tus ini lebih biasa dialami di kalangan lelaki berusia. Namun begitu, masalah ini boleh menjurus kepada masalah lain seperti jangkitan buah pinggang serta jangkitan pada pundi dan acute urinary retention (pundi tidak dapat menyingkirkan urin).
Dalam usaha menjaga kesihatan prostat, memperolehi zat besi yang cukup juga dianggap kriteria penting. Penyerapan zink juga boleh merosot di kalangan mereka yang berusia. Pengambilan vitamin B pula dicadangkan khususnya vitamin B6 untuk membantu penyerapan zink. Oleh yang demikian, penghidap masalah ini seharusnya mengelak pengambilan alkohol kerana ia boleh meningkatkan penyingkiran banyak nutrien penting tubuh termasuk zink dan vitamin B6.


Ditulis oleh: Rabiatul Adawiyah Koh Abdullah   
Dipetik dari: http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment