Peminat Setia Doktor Pakar

Friday, September 25, 2009

Mengenal Demensia: Jejak Segera

Suatu pagi, ayah Arman yang berusia 80 tahun keluar bersiar-siar di sebuah taman permainan berdekatan kediamannya. Hairannya, pada hari itu tidak seperti hari-hari sebelum ini, ayahnya tidak balik ke rumah. jam sudah menunjukkan 9 pagi. Waktu beginilah mereka akan bersarapan bersama. Seorang jiran datang membawa balik ayah Arman. Arman terkejut, rupa-rupanya ayahnya hilang ingatan dan tidak tahu jalan pulang ke rumah.

Arman segera membawa ayahnya berjumpa doktor dan disahkan menghidap Alzheimer yang sering menyerang warga emas berusia 65 tahun ke atas namun peratusan paling tinggi pengidapnya ialah pada usia 85 tahun.

Sempena Aidilfitri tahun ini, Arman berharap dapat melakukan sesuatu demi membantu ayahnya.

Seperti kata doktor, persekitaran yang positif perlu dilaksana untuk membantu ayah Arman.

Penyakit Alzheimer adalah penyebab utama demensia (hilang ingatan atau tanpa minda) dan nyanyuk. Ia merangkumi 60 hingga 70 peratus daripada seluruh kes demensia. Penyakit Alzheimer dan demensia yang lain bersifat progresif dan merupakan penyakit degeneratif yang menyerang otak. Penyakit Alzheimer mempengaruhi kemampuan fungsi hidup seseorang dan memberi kesan terhadap semua aspek kehidupan diri mereka dan orang di sekeliling mereka, terutama mereka yang memberi penjagaan harian.

Setiap tahun, 4.6 juta kes baru demensia dilaporkan di seluruh dunia, satu kes baru setiap tujuh saat.

Menjelang tahun 2050, dianggarkan terdapat 100 juta pesakit demensia di seluruh dunia. Tiada satu negara pun yang siap menghadapi krisis sebesar ini.

Kurangnya kesedaran dan pemahaman terhadap penyakit Alzheimer mengakibatkan kekurangan sumber daya untuk menghadapi krisis ini. Di seluruh dunia, perhatian terhadap masalah yang makin berkembang ini sangat kecil sehingga kebanyakan mereka yang dijangkiti terus menderita tanpa bantuan atau harapan. Ini harus diubah! Kualiti hidup pesakit Alzheimer dan demensia yang lain boleh diubah. Seringkali, pesakit, keluarga dan penjaga mereka kurang mendapat sokongan yang diperlukan dan sepatutnya diterima.

Baru-baru ini, Yayasan Alzheimer Malaysia (Alzheimer's Disease Foundation Malaysia; ADFM) dengan kerjasama Norvatis Corporation Malaysia mengumumkan satu siri inisiatif sempena Hari Alzheimer Sedunia (WAD) 2009, termasuk Piagam Global Penyakit Alzheimer.

WAD yang diraikan pada 21 September setiap tahun, bertumpu kepada meningkatkan tahap kesedaran penyakit Alzheimer dan mengutarakan realiti hidup dengan penyakit otak yang bertambah susut.

Penaung ADFM, Puan Sri Wendy Ong berkata, kebanyakan rakyat Malaysia masih samar mengenai realiti penyakit Alzheimer.

"Kurang kesedaran dan kefahaman mengenainya mendorong kepada lebih banyak yang menderita kerana mereka sering ketinggalan dari mendapatkan bantuan penjagaan yang sewajarnya. Justeru itu, WAD akan menjadi satu cara bagi kami untuk menarik minat lebih ramai orang awam dan juga mendidik mereka untuk mendapatkan lebih banyak sokongan bagi penyakit ini," katanya.

Sebagai salah satu dari cabang penyakit demensia, penyakit Alzheimer dihidap 18 juta orang di seluruh dunia . Ia adalah sejenis penyakit yang progresif yang menyerang otak sehingga menyebabkan gangguan ingatan, fikiran, sikap dan fungsi aktiviti yang lain.

"Akibatnya, penyakit Alzhiemer memberikan impak yang besar kepada kehidupan pesakit Alzheimer pada keseluruhannya dan juga kehidupan orang yang menjaga mereka," terang Ketua Unit Geriatrik, Hospital Kuala Lumpur, Dr Lee Fatt Soon.

Sebagai satu inisiatif Penyakit Alzheimer Antarabangsa (Alzheimer's Disease International; ADI), tahun ini, WAD dengan tema, 'Mengenal Demensia: Jejak Segera', berhasrat untuk mendapatkan sokongan dari seluruh dunia untuk menitik beratkan betapa pentingnya mengenalpasti tanda awal penyakit Alzheimer.

"Ramai yang melakukan kesilapan dengan mengkaitkan penyakit Alzheimer dengan proses penuaan semulajadi sedangkan ia bukan begitu. WAD berharap dapat menyalurkan maklumat bahawa penyakit Alzhiemer adalah sejenis penyakit yang boleh dikawal dengan baik menerusi diagnosis dan rawatan awal, yang boleh membantu menjadikan hidup lebih baik bagi pesakit, orang yang menjaga dan keluarga mereka," tekan Dr Lee.

Piagam Global Penyakit Alzheimer

Menyedari perlunya penyakit Alzheimer diberikan lebih banyak pendedahan, satu kempen mengumpul tandatangan telah dilancarkan oleh Puan Sri Ong untuk mendapatkan sokongan bagi Piagam Global Penyakit Alzheimer yang disediakan oleh ADI. Piagam ini akan mendesak satu tindakan untuk mencari penyelesaian ke atas isu kesihatan umum yang semakin meningkat dan penjagaan kecemasan sosial yang disebabkan oleh penyakit Alzheimer dan demensia yang lain.

Piagam Global Penyakit Alzheimer mempunyai enam prinsip utama untuk menjadikan penyakit Alzheimer dan demensia yang lain sebagai satu keutamaan kesihatan global. Ia termasuklah:

1. Meningkatkan kesedaran dan kefahaman mengenai penyakit itu.

2. Menghormati hak asasi mereka yang mengalami penyakit itu.

3. Menghargai peranan utama kaum keluarga dan penjaga.

4. Menyediakan akses kepada penjagaan kesihatan dan sosial.

5. Menekankan kepentingan rawatan yang optima selepas diagnosis.

6. Mengambil langkah pencegahan penyakit menerusi pembaikan dalam kesihatan awam.

Lain-lain Acara WAD

Kemuncak perayaan WAD Malaysia adalah acara awam yang akan diadakan pada 26 September di Pusat Penjagaan Harian ADFM di Seksyen 11, Petaling Jaya.

"Acara awam ini akan memberi pesakit, penjaga kesihatan dan keluarga mereka serta orang ramai peluang untuk bersuka ria melalui pelbagai aktiviti yang diselitkan dengan penyertaan orang ramai dan keluarga, secara tidak langsung akan mendidik dan meningkatkan kesedaran mereka mengenai penyakit Alzheimer," kata Puan Sri Ong.

Acara ini termasuklah satu ceramah khas untuk penjaga dan mereka yang berminat untuk mengetahui dengan lebih mendalam tentang penyakit Alzheimer. Aktiviti lain yang dirancang adalah cabaran mainan, pertandingan susun suai gambar dan carian harta karun mini.

Selain itu, pada bulan ini, satu siri suara umum (PSA) akan ke udara melalui stesen-stesen radio sebagai peringatan mengenai WAD. PSA itu akan mengutarakan pelbagai fakta mengenai penyakit Alzheimer dan juga membincangkan Piagam Global Penyakit Alzheimer serta kempen tandatangan yang sedang dilangsungkan.

Untuk keterangan lanjut mengenai penyakit Alzheimer dan Hari Alzheimer Sedunia 2009, sila layari www.adfm.org.my.

Mengenai Alzheimer

>> Alzheimer bukan masalah wajib penuaan.

l Tidak semua orang tua akan diserang alzheimer tetapi semua pesakit alzheimer membabitkan orang tua berusia 80 tahun ke atas.

>> Malaysia dijangka memiliki ramai pesakit alzheimer seiring dengan peningkatan golongan tua di negara ini. Ketika ini dianggarkan 50,000 warga Malaysia didiagnos dengan alzheimer.

>> Alzheimer sebenarnya penyakit pada otak yang progresif dan boleh membawa maut. Ia merosakkan sel otak menyebabkan memori, pemikiran, tingkah laku terjejas dengan teruk

Mengenal Simptom Alzheimer

>> Lupa nama orang, nombor telefon dan hari bulan.

>> Lupa tempat yang selalu dikunjungi (rumah atau pejabat).

>> Sukar berfikir ketika bercakap, sukar mencari perkataan yang betul dan tertekan apabila membuat keputusan.

>> Membuat sesuatu perkara berulang kali dan sentiasa mencurigai.

>> Hilang minat pada perkara atau seseorang yang dulu disukainya.

>> Berubah tingkah laku dan personaliti.


Ditulis oleh:
Rabiatul Adawiyah Koh Abdullah

Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

1 comment:

  1. ikhtiar dgn produk sne....byk testimoni telah sembuh selepas menggunakan produk ini

    www.produksne.com.my

    ReplyDelete