Peminat Setia Doktor Pakar

Sunday, September 27, 2009

Langkah Awal Cegah Kanser Serviks

Hakikatnya, walaupun angka menunjukkan kanser pangkal rahim (serviks) merupakan kanser pembunuh kedua tertinggi wanita, masih ramai yang tidak berusaha mencegah penularan penyakit tersebut.

"Dua pertiga daripada pesakit hanya bertemu doktor selepas keadaan mereka kritikal," kata Ketua Jabatan Obstetrik dan Ginekologi, American University of Beirut, Prof. Muhieddine Seoud.

Beliau yang juga merupakan Professor Klinikal berkata, apa yang paling penting adalah semua pihak patut mengambil langkah pencegahan awal bagi mengelak penyakit tersebut melarat.

"Suntikan vaksin virus papilloma manusia (HPV) adalah cara terbaik untuk menentang penyakit ini," katanya ketika ditemui di ibu negara baru-baru ini.

Beliau menyarankan agar kerajaan mungkin boleh memikirkan kaedah yang sesuai contohnya memberi suntikan vaksin HPV kepada remaja perempuan di sekolah seperti suntikan BCG dan sebagainya.

Menurutnya, vaksin HPV perlu diberikan sebelum mulanya aktiviti seksual memandangkan virus ini hanya boleh merebak melalui cara tersebut.

"Tambahan pula, tindak balas terhadap vaksin itu lebih berkesan bagi mereka pada usia muda," katanya lagi.

Walaubagaimanapun katanya, faktor kos mungkin menjadi halangan. Namun katanya, pelbagai alternatif boleh difikirkan termasuk mencipta vaksin sendiri.

Jelas Prof. Seoud, kanser pangkal rahim adalah disebabkan oleh virus HPV menyerang wanita tidak kira umur dan latar di seluruh dunia.

"Ia bermula di bahagian pangkal rahim (serviks) dan boleh merebak jika dibiarkan tanpa sebarang rawatan," katanya.

Menurut beliau, terdapat 100 jenis virus HPV yang kebanyakannya tidak merbahaya. Hanya 15 jenis yang boleh menyebabkan kanser, termasuk jenis biasa ditemui iaitu HPV 16, 18, 45 dan 31.

Gabungan HPV jenis 16 dan 18 dikenalpasti mengundang 70 peratus daripada kes kanser seluruh dunia.

Prof Seoud berkata, walaupun vaksin HPV tidak memberi perlindungan terhadap semua jenis virus, namun langkah pencegahannya wajar diambil agar pesakit tidak terbeban dengan kos rawatannya kelak.

Selain itu, pemeriksaan pap smear juga sama penting bagi mengesan sebarang keganjilan pada rahim.

Katanya, semua wanita yang pernah melakukan hubungan seksual terutama sekali yang aktif, perlu menjalani pemeriksaan berterusan.

"Di Amerika Syarikat setiap wanita diwajibkan menjalani pap smear setiap tahun, manakala di United Kingdom setiap tiga tahun," katanya.

Jelas beliau pemeriksaan berterusan penting memandangkan penyakit ini mengambil masa yang lama untuk berkembang iaitu antara 10 hingga 15 tahun.

"Di kebanyakan negara, hanya sejumlah kecil sahaja wanita yang menjalani pemeriksaan pap smear," katanya.

Kata beliau, dalam sesetengah kes, pengesanan awal berjaya menghalang virus HPV daripada merebak sehingga menyebabkan berlakunya kanser.

Ditanya sama ada mereka yang mendapatkan suntikan vaksin HPV masih terdedah kepada risiko kanser pangkal rahim, Prof Seoud berkata, kerana itulah perlunya ujian pap smear sebagai langkah pencegahan awal.

"Wanita tidak kira tua atau muda berisiko menghidap kanser pangkal rahim berikutan jangkitan baru atau jangkitan semula oleh HPV yang menyebabkan kanserpangkal rahim," katanya.

Menurutnya lagi, kebanyakan pesakit kanser pangkal rahimmenghidapainya ketika usia perdana iaitu masih bekerja dan mempunyai tanggungan anak yang masih kecil.

"Pencegahan kanser pangkal rahim adalah tanggung jawab semua. Sebagai wanita, anda berhak melindungi diri daripada pembunuh senyap ini," ujarnya lagi.


Ditulis oleh:
Bintu Rasyada A Rahman

Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment