Peminat Setia Doktor Pakar

Monday, April 13, 2009

Pentingnya Serat Di Dalam Tubuh

Masyarakat Malaysia memang suka makan. Mereka makan apa sahaja tanpa mengira masa. Bermula dari celik mata, sudah memikirkan tentang sarapan hinggalah lewat malam. Cuma apa yang merisaukan, adakah makanan yang dinikmati itu berkhasiat?

Cuba perhatikan makanan yang sering menjadi pilihan masyarakat Malaysia. Antaranya, tentulah nasi lemak, roti canai, mi goreng, nasi briyani ataupun nasi kandar. Tetapi, jarang menu sayur-sayuran menjadi pilihan utama, apatah lagi untuk menikmati salad.

Masalahnya, kebanyakan kita bagai dipaksa untuk menjamah salad. Mungkin ramai yang tidak tahu, sebenarnya seorang individu memerlukan empat hingga lima hidangan yang terdiri daripada campuran sayuran, buah-buahan dan kekacang sehari.

Menurut Perunding Imej Profesional yang juga pengasas Le' Tore, Malar Moses, hidangan itu perlu diambil kerana ia banyak khasiat termasuk kandungan serat yang amat penting untuk membantu penghadaman dan menurunkan tahap kolesterol dalam badan.

Katanya, untuk mendapatkan serat yang mencukupi dalam diet pemakanan harian, seseorang itu perlu mengambil banyak sayuran, buah-buahan dan kekacang.

"Tetapi, hakikatnya ramai mengambil serat terlalu sedikit dan tidak mencukupi untuk tubuh. Sedangkan setiap tubuh manusia memerlukan 25 hingga 30 gram serat setiap hari. Sebab itu, kita perlu membanyakkan pengambilan sayuran, buahan dan kekacang.

"Sebabnya mudah, masyarakat Malaysia meskipun mengambil sayuran tetapi caranya berlainan. Mereka lebih suka sayuran di masak lemak menggunakan santan, digoreng hingga layu atau masak bersama daging dan akhirnya semua khasiat di dalam sayuran itu sudah tiada lagi.

"Jadi, tidak hairanlah, Malaysia mempunyai banyak kes penyakit kencing manis. Paling ramai yang menghidap penyakit itu adalah di kalangan orang India dan Melayu. Dan, keadaan tersebut berlaku disebabkan oleh gaya pemakanan mereka," katanya.

Tegas Malar, untuk kekal sihat, mereka perlu mengamalkan pemakanan yang sihat termasuk mengambil serat mencukupi. Tetapi, masyarakat pastinya mudah jemu kerana terpaksa mengambil serat secara mentah seperti salad dan bijirin setiap hari. Rasanya mungkin tidak enak bagi sesetengah golongan khususnya mereka yang tidak menggemari makanan tersebut.

Justeru bagi menambah serat dalam tubuh, masyarakat kini mempunyai pilihan sampingan dengan kehadiran produk pemakanan kesihatan tambahan, PolyGlycoplex (PGX).

PGX dikatakan dapat mengatasi masalah gaya hidup masyarakat Malaysia yang tidak mengambil berat tentang pemakanan harian mereka. Produk ini memberikan cara paling mudah dan berkesan untuk mendapatkan kandungan serat yang mencukupi dan diperlukan oleh tubuh.

Tambah Malar, satu kapsul PGX (750 mg) bersamaan dengan sebiji epal bersaiz sederhana atau satu cawan beras perang yang telah masak, tidakpun secawan oat.

Lebih menarik katanya, produk ini tidak menambahkan berat badan sebaliknya ia akan membuatkan diri terasa kenyang dan secara tidak langsung akan mengurangkan keinginan untuk makan sebagaimana yang pernah dilakukan sebelum ini.

Sementara itu, Pengurus Unit Perniagaannya, Low Hooi Wan berkata, produk ciptaan Dr. Vladimir Vuksan itu telah melalui penyelidikan selama 15 tahun dan ujian klinikal di Universiti Toronto serta Risk Factor Modification Centre di Hospital St. Michael's, Toronto, Kanada.

Kata Hooi Wan, PGX dihasilkan daripada adunan tiga jenis serat semula jadi yang mudah larut dan ia terbukti mampu mengekalkan keseimbangan glukosa dan mengawal selera makan demi menjaga kesihatan tubuh.

"Formula yang telah dipatenkan ini turut diperkaya dengan minyak kelapa dara yang terbukti dapat membakar lemak secara semula jadi.

"Malah, PGX juga mampu melengahkan penyerapan nutrien serta gula dalam darah yang sekali gus membantu mencegah keinginan untuk makan. Tetapi, untuk memastikan PGX memberi kesan paling optimum, seseorang itu digalakkan minum lebih banyak air," katanya.

Lebih istimewa ujar beliau, produk ini dapat membantu meningkatkan penggunaan insulin badan, mengurangkan tahap kolesterol, mengurangkan berat badan secara sihat dan melawaskan pembuangan air besar.


Ditulis oleh:
Rosmawati Mion

Dipetik dari:
http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment