Peminat Setia Doktor Pakar

Monday, October 01, 2012

Rosni Derita Kerana Buasir

Pada pengamatan penulis wanita ini seperti tidak menghidap apa-apa penyakit. Wajahnya segar dan bentuk badannya boleh dikatakan masih kekal cantik.

"Saya sudah lama menghidap buasir tahap tiga dan tahun lepas saya disahkan menghidap batu karang kerana kencing tidak lawas.

"Bayangkan anda terpaksa menanggung derita dua penyakit dalam masa yang sama," kata Rosni Saad, 45 yang bertugas sebagai Eksekutif Kanan Goldium Property Sdn. Bhd.

Mendengar perkataan buasir, pasti ramai yang gerun. Sakit akibat buasir hanya boleh dibayangkan tetapi bak kata pepatah, berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.

Bercerita lanjut tentang penyakit buasir, Rosni memberitahu, doktor pernah menyarankan dia melakukan pembedahan tetapi dia tidak mahu.

Justeru, dia sendiri perlu bijak mengawal pemakanan mahupun mengawal sakit jika buasir kembali menyerang.

Katanya, dia akan memasukkan sendiri menggunakan tangan cebisan daging berbentuk kelopak bunga ke dalam lubang dubur.

"Masa itu hanya Tuhan sahaja yang tahu sakitnya.

Jika daging itu keluar, hidup saya memang menderita.

Tiga hingga empat hari kena duduk dalam bekas bulat yang mempunyai lubang di bahagian tengah. Kemudian, saya tidur mengiring. Lebih perit saya mengalami sembelit ketika membuang air besar dan ada pendarahan. Bertahun-tahun lamanya saya menderita, saya seperti ingin menangis masa itu," kata ibu kepada tiga anak ini.

MurungMenurut Rosni, buasir boleh menyebabkan pesakit menjadi murung dan tahap keyakinan yang rendah.

Ini kerana pesakit keletihan dan tertekan memikirkan sakit yang ditanggung.

"Kerja anda di pejabat dan di rumah terganggu hanya kerana buasir. Walaupun penyakit ini boleh hilang dan tiba-tiba kembali semula, ia sebenarnya mengganggu emosi kita. Nak duduk pun tidak selesa.

"Namun saya bersyukur kerana buasir dan batu karang yang saya alami semakin pulih selepas saya mencuba suplemen, Redianze dan Reverse keluaran Eskayvie. Pada awalnya, saya tidak percaya seratus peratus tetapi saya mencubanya kerana saya perlu berusaha. Alhamdulillah, suplemen ini serasi dengan saya. Selepas enam bulan mencuba, kesihatan saya beransur baik," katanya.

Dalam pada itu, Rosni masih meneruskan pemeriksaan doktor dan mengamalkan gaya hidup sihat untuk menjaga kesihatannya.

Bagi mengelak buasirnya berulang, Rosni menukar corak pemakanan dengan mengurangkan makanan pedas dan lebih kepada sayuran-sayuran hijau.

"Saya mahu berkongsi pengalaman ini bersama pembaca untuk mereka memahami bahawa setiap penyakit ada penawarnya dan mereka tidak boleh berputus asa. Pencegahan sebenarnya lebih baik dan ia bermula daripada gaya hidup kita sendiri," katanya yang turut terpilih peserta akhir Ratu Eskayvie kategori Anggun.


Ditulis oleh: Rabiatul Adawiyah Koh Abdullah 
Dipetik dari: http://www.utusan.com.my/

2 comments:

  1. bagaimana kah utk kita mengetahui yg kita menghidapi buasir tahap pertama?? adakah tanda2 nya sperti sakit perut d sebelah kiri? di susuli berak darah?

    ReplyDelete
  2. Goodday untuk anda semua, saya tidak hanya tahu sebab mengapa sesetengah orang mendapati sukar untuk mempercayai bahawa terdapat penawar untuk HIV, i telah HIV + sejak 2 tahun lalu dengan teman lelaki saya tetapi hari ini saya gembira bahawa saya HIV_negative dengan bantuan perubatan herba Dr.BEN penyembuh yang hebat memberikan saya, saya telah melayari pencarian Internet untuk membantu ketika saya terserempak dengan kesaksian dikongsi oleh seseorang tentang bagaimana Dr.BEN, menyembuhkan beliau HIV i begitu banyak yang memerlukan mendapat rawatan tetapi selepas semua Dr.BEN membawa senyuman kepada wajah saya dengan perubatan herba beliau. i am begitu banyak gembira hari ini yang kita ada seseorang seperti penyembuh yang hebat ini di luar sana, jadi orang saya di luar sana sila hubungi penyembuh yang hebat ini kepada alamat e-mel beliau: (drbenharbalhome@gmail.com) sila tuan menyimpan menyebabkan kerja yang baik ada orang di luar ada yang memerlukan penyembuhan anda medicine.once lanjut hubungi dia sekarang: drbenharbalhome@gmail.com atau whatsapp: +2348144631509, sebaik sahaja anda berhubung dengan dia beritahu dia bahawa saya Ruth Hannah memaklumkan kepada anda tentang dia. Dia juga boleh menyembuhkan penyakit-penyakit lain. anda juga boleh mendapatkan saya di email: ruthhannah2016@gmail.com

    ReplyDelete