Peminat Setia Doktor Pakar

Friday, October 19, 2012

Kaji Tentang Kecelaruan


Perasaan bimbang sebahagian daripada intuisi dalam diri seseorang yang turut membantu membuatkan kita lebih bersedia dan sentiasa berjaga-jaga.

Namun kebimbangan yang berpanjangan dan tidak dikawal boleh menganggu kehidupan seharian terutamanya bagi kaum wanita.

Wanita memerlukan kestabilan minda untuk berfungsi dengan sempurna lebih-lebih bagi melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang isteri, ibu, anak dan tuntutan sebagai seorang pekerja.

Ironinya tanggungjawab tersebut kerap menjadi beban yang menghimpit kehidupan sehingga membuatkan mereka mudah mengalami kecelaruan fikiran dan kebimbangan dalam menyelesaikan sesuatu masalah.

Bagi penyelidik muda, Dr. Firdaus Mukhtar, masalah kebimbangan dan kecelaruan ini memberi kesan terhadap mutu kerja kaum wanita sedangkan peranan mereka sangat dituntut oleh keluarga, masyarakat mahupun negara.

Lebih malang katanya, masalah ini sering dipandang remeh biarpun ia sebenarnya boleh menjejaskan hidup individu berkenaan.

"Rasa bimbang yang tidak terkawal menyebabkan perubahan pada sistem psikologi dan imunilogi seseorang jika tidak mendapat rawatan yang betul dan segera," katanya.

Sebuah kajian yang menumpukan keberkesanan terapi kognitif tingkah laku (CBT) bagi mengatasi masalah kebimbangan kecelaruan di kalangan wanita telah dicadangkan oleh Firdaus bagi membantu golongan ini.

Menurut beliau, kebanyakan kajian di Malaysia mahupun luar negara banyak menumpukan mengenai kajian terhadap kesan ubat-ubatan dalam mengatasi masalah kebimbangan dan kecelaruan ini.

Namun katanya, penekanan pada psiko-imunologi atau peranan otak dalam berhadapan dengan tekanan perlu diperjelaskan di mana apabila seseorang tidak dapat menyesuaikan diri dengan masalah yang dihadapi menyebabkan homeostasis (kawal atur badan) tidak dapat dikekalkan.

Menurut beliau, tekanan memberi kesan terhadap sistem imun badan dan ini meningkatkan risiko untuk berhadapan dengan pelbagai penyakit yang antaranya adalah masalah kebimbangan kecelaruan ini.

"Secara ringkasnya, terapi bagi kajian ini melibatkan terapi secara berkumpulan di mana ia yang melibatkan lapan sesi yang merangkumi sesi penerangan secara jelas mengenai penyakit ini, serta beberapa strategi menangani dan cara berhadapan dengan tekanan.

"Terapi ini mampu membuatkan pesakit belajar menyedari tekanan yang dialami dan dapat mengurangkan tekanan dengan cara CBT tanpa mengambil sebarang ubat penenang atau sebagainya," katanya.

Memiliki ijazah dalam bidang Sains Kemanusiaan di Universiti Islam Antarabangsa (UIA) dan master dalam Psikologi Klinikal di Universiti Edith Cowan, Perth, Australia, beliau telah menjadikan projek ini sebagai tajuk tesisnya sewaktu menyambung pengajian di peringkat Doktor Falsafah (Phd).

Beliau yang sekarang merupakan pensyarah di Universiti Putra Malaysia (UPM) menyatakan, kemudaratan yang lebih serius adalah risiko berdepan dengan masalah mental, cubaan membunuh diri, konflik dalam sesuatu perhubungan, kesan terhadap prestasi kerja dan penyalahgunaan dadah.

Firdaus, yang merasakan sendiri tugas sebagai seorang wanita begitu berat membuatkan beliau tekad menjayakan projek ini bagi membantu golongan wanita yang berhadapan masalah sedemikian.

Kajian Firdaus yang dianggap luar biasa itu membolehkan beliau dipilih sebagai salah seorang daripada tiga penerima Anugerah National Fellowship untuk Wanita dan Sains (FWIS) 2012 anjuran L'Oreal dengan sokongan Suruhanjaya Kebangsaan Malaysia bagi Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (Unesco).

Dua lagi saintis wanita yang terpilih Prof. Madya Dr. Wan Azlina Wan Abdul Karim Ghani dan Dr. Hakimah Osman.

Wan Azlina yang juga pensyarah di UPM telah menjalankan kajian awal mengenai Pembangunan Komposit Hidrogel biochar (HBC), Bahan Hibrid untuk Pemerangkapan Gas Rumah Hijau.

Kajian tersebut memfokus peranan HBC dalam menukarkan karbon dioksida ke dalam bentuk pepejal yang boleh dimanfaatkan dan ditukar kepada baja atau bahan binaan.

Dr. Hakimah dari Universiti Malaysia Perlis (Unimap) pula menjalankan kajian awal mengenai Latek Semulajadi daripada Pokok Ubi Kayu sebagai Model Koloid.

Beliau lebih menumpu kepada pembangunan alternatif secara besar-besaran mengenai pengeluaran getah asli daripada ubi kayu yang akan mengurangkan pergantungan terhadap bekalan getah semula jadi.

Kesemua wanita ini diiktiraf oleh L'Oreal atas usaha dan semangat yang telah dilakukan bagi penciptaan- penciptaan baru yang dapat dimanfaatkan oleh orang ramai.

Ditulis oleh: Nur Farhani Che Ad  

Dipetik dari: http://www.utusan.com.my/

No comments:

Post a Comment